Tussen de productieaanvang in april en eind september verkocht Toyota in de VS
150.000 stuks van de Prius. Inmiddels heeft Honda de verkoopdoelstelling
voor geheel 2009 in Amerika bijgesteld, en is nu al ‘tevreden met 50.000 tot
60.000 stuks’. In dat land verkoopt zelfs Ford al meer hybriden dan Honda.
‘Cash for clunkers’
Aanvankelijk zouden 90.000 stuks van de Insight verkocht moeten worden, maar
de verkopen vallen dusdanig tegen de schatting sterk is verlaagd. De
Amerikaanse variant van de sloopregeling ‘Cash for clunkers’ heeft de Prius
echter enorm veel goed gedaan, terwijl de Insight er nauwelijks van heeft
kunnen profiteren.
De doelstellingen voor de twee hybride concurrenten zijn echter heel
verschillend, moeten we daarbij aanmerken. Honda had voor de Insight op een
wereldwijde verkoop van 200.000 stuks gerekend in het eerste jaar.
Toyota daarentegen hoopte in die tijd 500.000 tot zelfs 600.000 Priussen aan
de man te brengen. Daarmee wordt echter ook direct aan het productieplafond
van de fabriek gewerkt.
De verkoopcijfers in Japan laten overigens hele andere tekenen zien. Daar
zitten zowel de Prius als de Insight namelijk in de algemene verkoop-top 10.
De Prius is in dat geval overigens wederom de winnaar met 81.139 stuks in
het derde kwartaal.
Meer autonieuws op Carros.nl
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl