Kledingketen Primark opent begin 2016 een vestiging in winkelgebied Westerhaven in Groningen.

Dat meldt RTV Noord. De Ierse keten neemt zijn intrek in de leegstaande winkelruimte boven de Media Markt. Voorheen was daar Intersport gevestigd. Met het nieuwe filiaal van Primark komen er zo’n 400 parttime banen bij in de Noord-Nederlandse stad.

Wethouder Joost van Keulen is verheugd met de komst van “een internationale retailer” naar Groningen, al wil hij nog niet bevestigen dat het om Primark gaat. “Het gaat om banen op mbo-niveau; dat is heel mooi”, zegt hij tegenover RTV Noord. “We gaan samen met het bedrijf en het UWV kijken of we mensen uit de bakken aan het werk kunnen helpen.”

Geruchten over Primark naar Groningen

Er gaan al tijden geruchten over de komst van Primark naar Groningen. De winkel zou mogelijk in het pand van de Bijenkorf aan de Herestraat komen, die in 2016 zijn deuren sluit. In Arnhem en Enschede heeft Primark ook zijn intrek genomen in voormalige Bijenkorf-vestigingen. Ingewijden zeiden vorige maand tegenover Dagblad van het Noorden dat Primark voor Westerhaven kiest.

De Groningse Linda Drent begon vorig jaar een Facebook-actie om Primark naar Groningen te halen. Inmiddels heeft ze meer dan 20.000 likes verzameld en lijkt haar wens uit te komen.

Primark in Nederland

Primark breidde de afgelopen twee jaar sterk uit in Nederland en heeft op dit moment 11 vestigingen in ons land. De komst van Primark kan goed zijn voor de lokale economie, blijkt uit recent onderzoek van marktonderzoeker Locatus. Het aantal bezoekers aan een winkelgebied met een Primark nam met gemiddeld 30 procent toe in Rotterdam, Hoofddorp, Zaandam en Almere.

Tijdens de economische crisis van de afgelopen jaren heeft Primark als één van de weinige modewinkels geprofiteerd van de lage prijzen. Daar staat tegenover dat de Ieren zich regelmatig moeten verdedigen tegen actiegroepen die vraagtekens stellen bij de duurzaamheid van het assortiment.

Succes van Primark

Het succes van Primark – in 1969 in Ierland gestart als Penneys en daarna via het Verenigd Koninkrijk gestaag gegroeid in de rest van Europa – rust op drie peilers. Op de eerste plaats is er de heldere doelgroep, zo stelt het Britse vakblad Retailgazette. Dat zijn jonge vrouwen, vaak tieners en twintigers, met een zeer beperkt budget.

Tweede troef: Primark is steeds meer een gewaardeerd merk. Primark verkoopt niet online, maar maakt wel handig gebruik van sociale media om de collectie onder de aandacht van tieners te brengen. Volgens een recente Britse peiling drong Primark in december afgelopen jaar voor het eerste door in de top-10 lijst van meest gewaardeerde merken in het VK.

Derde kenmerk van Primark is de focus op warenhuizen waar het prettig shoppen is. Hiermee onderscheidt Primark zich van veel andere modemerken die een duale strategie volgen. Uiteraard is het wel de vraag of de Ierse detailhandelaar de toenemende populariteit van online shoppen kan blijven negeren.

Lees ook

Modeketens doen angorawol in de ban na dit gruwelijke filmpje

Biologisch ondergoed? Dat koop je straks bij EkoPlaza

De Suitsy: een kostuum dat zit als een joggingpak

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl