Het bedrijf, dat de afgelopen jaren spectaculair groeide, moest in het eerste
kwartaal voor het eerst sinds het in 2005 naar de beurs ging een omzetdaling
op jaarbasis melden. De introductie van twee nieuwe modellen moet helpen de
prijsdalingen tot staan te brengen.
De nieuwe apparaten maken gebruik van een andere manier om voor
automobilisten de snelste route naar hun bestemming te berekenen. Daarbij
wordt niet, zoals tot dusver gebruikelijk, uitgegaan van de maximumsnelheden
die onderweg gelden, maar van de gemiddelde snelheden die automobilisten
daadwerkelijk halen.
De nieuwe technologie corrigeert bijvoorbeeld het effect van stoplichten of
verkeersdrempels. Daarbij maakt Tomtom, net als bij zijn
verkeersinformatiedienst HD Traffic, gebruik van gegevens van mobiele
telefoons die het van Vodafone krijgt. Ook gebruikt het bedrijf gegevens die
het ontvangt van Tomtom-gebruikers.
Tomtom gaat ervan uit dat klanten bereid zijn meer te betalen als het
bedrijf een makkelijker te bedienen apparaat aanbiedt in combinatie met
recente verkeersinformatie, betere kaarten en een betere routeplanning. Ook
denkt het bedrijf zo meer mensen te overtuigen van het nut van zijn
apparaten. "Naarmate apparaten meer weten, willen meer mensen ze hebben,”
aldus operationeel directeur Alexander Ribbink.
Nu hangt in een op de vijf auto’s in Europa een navigatiekastje. Dat
percentage zal volgens Ribbink de komende jaren groeien naar dertig procent.
"En ik denk niet dat ik gek ben als ik zeg dat de penetratie makkelijk naar
vijftig procent kan. En als het product goed en goedkoop is, waarom zou het
dan niet in elke auto kunnen zitten?”
De Finse mobieltjesmaker Nokia doet een serieuze poging een deel van de
markt te veroveren. Het wil zelfs acht miljard euro neertellen om de
Amerikaanse producent van digitale kaarten Navteq over te nemen. Navteq is
de belangrijkste concurrent van Tele Atlas, waarop TomTom een overnamebod
van bijna 3 miljard euro heeft uitgebracht.
Ribbink gelooft overigens niet dat navigatie op mobiele telefoons een
bedreiging zal vormen voor zijn eigen apparaten, die alleen kunnen
navigeren. "Wij doen daar marktonderzoek naar en we hebben grote moeite om
mensen te vinden die met hun mobiele telefoon navigeren,'' aldus Ribbink.
"Het is een markt van de hoop waar veel borreltafelfilosofieën over de ronde
doen, maar waarin geen geld omgaat.''
Tomtom ziet ook weinig bedreiging van kleinere spelers op de
navigatiemarkt. Velen daarvan zullen het veld moeten ruimen, verwacht
commercieel directeur Corinne Vigreux. "Bedrijven die leveren tegen lage
prijzen, kunnen niet de investeringen opbrengen die nodig zijn om hun
producten te verbeteren.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl