Volgens Coca-Cola Nederland ligt er voor Nederland geen prijsverhoging in het
verschiet.

"We hebben daar niets over gehoord. Dat de prijzen in de Verenigde Staten
worden verhoogd, wil niet zeggen dat dit ook voor Nederland geldt",
zegt een woordvoerder.

Ook supermarkt Albert Heijn, die vorig jaar in een strijd met Coca-Cola
verwikkeld raakte, zegt nog geen signalen opgevangen te hebben van
prijsverhogingen. "Onze afdeling inkoop heeft hier niets van vernomen,"
aldus de woordvoerder.

Vorig jaar in september was Albert Heijn niet te spreken over de
prijsverhoging van Coca-Cola en besloot op een gegeven moment zelfs de
producten niet meer aan te schaffen. Na overleg belandden de drankjes gewoon
weer in de winkel. Andere supermarkten zetten de producten wel direct in de
schappen.

Coca-Cola verhoogde in juli 2007 de prijzen van 3% tot 8%. Hoe
hoog de prijzen volgend jaar worden verhoogd in de Verenigde Staten wordt
niet gezegd.

Jos van Laarhoven, directeur inkoop van inkoopverbond Maxxam laat weten niet
te willen reageren op de vraag of een mogelijke prijsverhoging in Nederland
aan de orde is en wat dit voor inkopers betekent.

Vorig jaar was Maxxam, onder leiding van Gerard Dulmen, witheet over de
prijsverhoging van Coca-Cola in Nederland.

De drankjesproducent profiteerde het afgelopen kwartaal voornamelijk van de
verkoop buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf laat weten dat de
kredietcrisis een mondiale uitdaging zal zijn.

De winst nam in het tweede kwartaal af tot 1,42 miljard dollar,
afgezet tegen een hogere omzet van 9 miljard dollar. Vorig jaar boekte het
bedrijf in dezelfde periode een winst van 1,85 miljard dollar en een omzet
van 7,73 miljard dollar.

Coca-Cola is van plan tot 2011 400 miljoen tot 500 miljoen dollar te besparen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl