• Autofabrikant Porsche gaat niet alleen inzetten op elektrische auto’s, maar ook op een synthetische brandstof. Dat zegt CEO Oliver Blume in een interview met de Duitse krant Handelsblatt.
  • Het bedrijf hoopt hiermee auto’s met klassieke verbrandingsmotoren milieuvriendelijker te maken.
  • De zogenaamde e-fuels zijn klimaatvriendelijker dan benzine en diesel op aardoliebasis. Maar de kosten zijn vooralsnog hoog.

De auto-industrie lijkt zich flink op elektrische auto’s te storten. Bijna alle fabrikanten zijn bezig met onderzoeken naar sterkere en grotere batterijen en de benodigde nieuwe infrastructuur voor e-auto’s.

Toch vergt de omslag naar elektrisch rijden nog een lange adem. Porsche kijkt daarom ook naar een tussenweg: een klimaatvriendelijke brandstof voor klassieke verbrandingsmotoren.

Zogenoemde e-fuels zijn synthetische brandstoffen die moeten zorgen voor een lagere CO2-uitstoot.

E-fuel: een snelle, maar vooralsnog prijzige oplossing

In een interview met de Duitse krant Handelsblatt stipt de CEO Oliver Blume van Porsche aan dat in 2025 de helft van de nieuwe Porsches elektrisch zal zijn aangedreven.

Tegelijk rijdt het gros van de bestaande auto's nog op benzine of diesel en is het niet gek dat we nadenken over groenere oplossingen voor deze klassieke auto's.

Het idee van Porsche om in te zetten op synthetische brandstof voor klassieke verbrandingsmotoren, naast de elektrische strategie, wordt uitgewerkt met een proeffabriek in Chili die tegen 2026 550 miljoen liter e-fuel per jaar zal moeten produceren.

Het klinkt als een goede oplossing, maar er is nog wel een uitdaging: de kosten. "Een liter e-fuel kost op dit moment ongeveer tien dollar", vertelt Blume in het interview met de Duitse krant. Hij hoopt dat, als de productie omhoog gaat, de prijs zal dalen tot ongeveer twee dollar.

De voor- en nadelen van synthetische brandstof

E-fuels zijn synthetische brandstoffen die worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en waterstof. In het productieproces wordt waterstof gecombineerd met koolstofdioxide uit biomassa. Afhankelijk van de productiemethode resulteert dit in synthetische diesel, benzine of gas.

E-fuel biedt autorijders met een traditionele verbrandingsmotor dus een klimaatvriendelijker alternatief. Uitlaatgassen zijn met e-fuel een stuk minder schadelijk en de brandstof is over het algemeen ook biologisch afbreekbaar. Bovendien verlengt de schonere brandstof ook nog eens de levensduur van een normale verbrandingsmotor.

Een nadeel is dat auto's die op e-brandstof rijden, relatief veel energie verbruiken vergeleken met auto's die op batterijen rijden. Daarnaast is er op dit moment niet genoeg niet genoeg elektriciteit uit duurzame bronnen beschikbaar om de meerderheid van de auto's puur op synthetische brandstoffen te kunnen laten rijden.

Alternatief voor vliegtuigen en schepen

Uit studies blijkt dat synthetische brandstoffen in de komende 10 jaar nog niet significant zullen bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Groene brandstof zou wel een belangrijk alternatief kunnen worden voor de lucht- en scheepvaart. Aangezien elektrische aandrijving van vliegtuigen of schepen grote uitdagingen meebrengt, is synthetische brandstof een interessant alternatief.

Het Europese onderzoek naar synthetische brandstoffen staat ook niet stil. De bouw van één van de meest innovatieve e-fuelcentrales van Europa staat op dit moment gepland in Oostenrijk. De bedoeling is om daar de komende jaren tot 500.000 liter van de klimaatvriendelijke brandstof te gaan produceren, in de hoop dat de prijs zal dalen tot die van 'normale' benzine. Ook hoopt men de energie-efficiëntie van e-fuels zodanig te verbeteren dat die vergelijkbaar wordt met elektrisch aangedreven auto's.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

LEES OOK: Porsche zet vol in op de volledig elektrische Taycan – zo kun je die vergelijken met de eerdere iconische supercars van het merk