Hoe ga je om met reorganisaties tijdens een zware crisis?

In de eerste aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Elske Doets van Doets Reizen en Mattijs ten Brink van Sunweb in gesprek over lastige beslissingen, overleven in de coronacrisis én strategische keuzes voor de toekomst.

De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door strategisch adviseur en auteur Diederik Heinink.

Voor de reissector was 2020 één van de zwaarste jaren ooit. Dat bracht onder meer de noodzaak mee om stevig te reorganiseren. Hoe pak je dat als leider aan?

In de eerste aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Elske Doets van Doets Reizen en Mattijs ten Brink van Sunweb in gesprek over lastige beslissingen,  overleven in de coronacrisis én strategische keuzes voor de toekomst.

“Mensen in de reiswereld zijn gewend om werk te doen dat klanten blij maakt. Dat kunnen ze nu niet. Continu worden ze verrast met iets negatiefs. Dan zie je dat mensen die heel lang heel waardevol zijn geweest, vaak op commercieel vlak, in zo’n situatie een dode vogel worden”, schetst Doets de uitdagingen op de werkvloer tijdens de coronacrisis.

“Je ziet dat hele goede mensen niet de mindshift kunnen maken naar deze situatie. Als bedrijf moet je toch hervormen en je klaarmaken voor de toekomst, en de meest flexibele werknemers kunnen door. Als er elke keer bepaalde mensen zijn die weerstand hebben tegen de situatie, helpt dat niet voor de rest van het team. Die mensen heb ik dus ontslagen. Dat is heel heftig.”

Lees ook op Business Insider

Bij Sunweb is het reorganisatieplan van afgelopen jaar in hoge mate een gezamenlijke inspanning geweest, aldus Ten Brink: “We hebben echt bottom up alle besparingsplannen gemaakt. Ik vind het ongelofelijk dat mensen willens en wetens hebben meegewerkt aan het opheffen van hun eigen baan. Ze hebben de afdeling gereorganiseerd en concludeerden dan ‘ik ben niet meer nodig.’ Daar kan ik alleen maar enorm veel respect voor hebben.”

De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door Diederik Heinink, strategisch adviseur en auteur van het boek The Era of the Who, over leiderschap in een snel veranderende wereld, waarin veeleisende en kritische consumenten steeds hogere eisen stellen aan bedrijven en merken.

Beluister hieronder de eerste aflevering van de podcast The Next Move met Elske Doets (Doets Reizen) en Mattijs ten Brink (Sunweb):


LEES OOK: Emotionele uitval van HEMA-topman Tjeerd Jegen is verfrissend: CEO’s zouden vaker hun nek moeten durven uitsteken