Steeds meer steden stellen milieuzones in om nog schonere lucht te krijgen. De schoonste manier om in zo’n milieuzone te rijden is natuurlijk emissievrij, bijvoorbeeld met een plug-in hybride auto. Om dat aan te moedigen heeft BMW eDrive Zones ontwikkeld. Een plug-in hybride herkent dan zelf wanneer deze zo’n zone binnenrijdt en schakelt volautomatisch over naar elektrisch rijden.

De techniek van eDrive Zones is gebaseerd op het zogenoemde ‘geofencing’. Je zet daarmee op een digitale navigatiekaart – welke auto heeft dat tegenwoordig niet? – een virtueel hek om een gebied, in dit geval een binnenstad. Zodra je met je plug-in hybride dat virtuele hek passeert, schakelt de boordelektronica over op volledig elektrisch.

Om meerdere redenen is elektrisch rijden in de binnenstad een goed idee. Het zorgt ten eerste voor een betere luchtkwaliteit. En een ander belangrijk punt: in een binnenstad is elektrisch rijden – met veel stoppen, optrekken en lage snelheden – veel efficiënter dan rijden op een verbrandingsmotor.

Daarbij haal je in de stad ook veel meer kilometers uit een acculading dan je op de snelweg of provinciale weg zou kunnen. Doordat je regelmatig stopt, kun je steeds een stukje energie terugwinnen en luchtweerstand speelt amper een rol.

Praktijkproef

Het idee voor eDrive Zones komt van BMW, dat enkele jaren geleden een sterke groei zag in het aantal milieuzones in Europa. Het merk wil graag aansluiten bij de milieueisen van Europa om steden milieuvriendelijker te maken.

Daar kan op veel verschillende manieren aan worden bijgedragen, maar BMW had al enkele plug-in hybride modellen en kwam op het idee om iets te ontwikkelen om deze auto’s juist in de stad elektrisch te laten rijden. Bij een plug-in hybride moest je tot voor kort zelf kiezen voor de elektrische rijmodus. Dat gaat met het nieuwe systeem dus automatisch.

Eind 2018 deed BMW de eerste praktijkproef met het systeem in samenwerking met de Erasmus Universiteit en de gemeente Rotterdam. Zo’n vijftig eigenaren van een plug-in hybride BMW uit de regio kregen een speciale app gekoppeld aan de auto. Zodra ze de stad binnenreden, kregen ze op het display van de auto het verzoek om de elektrische aandrijving in te schakelen. De Rotterdamse eDrive Zone is begrensd door de A20, A16, A15 en A4. In drie maanden tijd werd door de bestuurders ruim 90 procent van de kilometers in de stad elektrisch afgelegd.

Ook in het buitenland

Het succes van de proef kreeg een vervolg in de ontwikkeling van de eDrive Zones, die sinds dit voorjaar zijn ingevoerd in de steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Het aantal Nederlandse steden met een eDrive Zone zal binnenkort worden uitgebreid naar acht. Daarnaast zijn er ook in andere landen veel steden met een eDrive Zone, want België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk doen ook mee.

Als je dus naar Brussel rijdt, zal je BMW ook aan de rand van de stad omschakelen op elektrisch rijden. Heb je thuis in de navigatie de bestemming in Brussel al ingesteld, dan zal de auto zelfs de accu voorbereiden op dat stuk elektrisch rijden in Brussel en voldoende capaciteit bewaren.

Inmiddels zijn er al zes plug-in hybride modellen van BMW die standaard beschikken over de functionaliteit. Naast de BMW 745e, 745Le en de X5 xDrive45e zijn dat de 330e Sedan en sinds kort de 330e Touring en 530e Sedan.

Met de in juli ingevoerde BMW Points-app worden de bezitters ook aangemoedigd om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. De bestuurder van een BMW plug-in hybride verzamelt punten met elke elektrisch afgelegde kilometer. Die punten kun je bijvoorbeeld weer inwisselen voor laadtegoed.

Meer weten over de eDrive Zones of de modellen die deze techniek al bezitten? Kijk hier!

Advertisement