De Amerikaanse betaalde zender Playboy TV kampt met afnemende abonnementen en
een ingewikkelde marktpositie. Playboy TV is niet expliciet genoeg voor veel
pornokijkers. Anderzijds draait Playboy TV wél om seks.
De betaalde zender is niet netjes genoeg voor veel Amerikaanse huishoudens.
Daar komt bij – zo analyseerde het softpornobedrijf – dat vrouwen vaak de
rekening betalen van kabeltelevisie, en die protesteren al snel tegen al te
dure of onbehoorlijke hobbies van hun man.
Playboy heeft het afgelopen jaar zitten broeden op een nieuwe strategie zender
uit het slop te halen. De uitkomst: Playboy TV moet véél vrouwvriendelijker.
De betaalde zender profileert zich vanaf volgend jaar niet met porno, maar
met programma’s waarbij de nadruk ligt op intimiteit, zodat ook vrouwen
gezellig kunnen aanschuiven.
Vrouwen over de streep
Zes nieuwe shows moeten Amerikaanse huishoudens – lees: vrouwen – over de
streep trekken. Zo volgt Playboy in Brookly kinda love vier
stelletjes en hun relatieproblemen. In een andere show krijgen monogame
stelletjes tips voor een meer inspirerend seksleven. Playboy wil de
relatieterapeut van seksueel gefrustreerd Amerika worden; het avondprogramma
zal TV for 2 heten.
Gary Rosenson, directeur van Playboy Television, licht de plannen toe in The
New York Times. "Mannen zullen altijd aan hun trekken komen met
Playboy. Maar ik denk dat veel mannen liever met hun vriendin kijken, dan
alleen. Bovendien: heftige seksscenes zijn misschien bevredigend, maar is
het niet veel bevredigender om met je vrouw te kunnen praten over hoe je je
seksleven kunt verbeteren?"
U-bocht
Niet iedereen zit te wacten op relatietherapie, blijkt uit de online reacties
op de kersverse strategische U-turn van Playboy. Het tv-blog
tvjunkies.com kopt: "Playboy pest eenzame rukkers met programma's voor
stelletjes".
Een ander online Amerikaans magazine klaagt: "Ooit was Playboy TV het
beste wat mannen kon overkomen, nu smeekt de kabelzender om vrouwelijke
kijkers. Wat is er in hemelsnaam gebeurd?" TV-commentator Matt Kiebus
schrijft: "Ik snap dat Playboy zichzelf in de markt wil houden, maar
vrouwelijke kijkers trekken, dat is een glijdende schaal. Wat is de volgende
stap voor Amerikaanse mannen; om hulp vragen als je de weg niet kunt vinden?"
Maar anderen bejubelen juist de vrouwvriendelijke strategie van van Playboy.
In een tijd dat seks (bijna) gratis te bekijken is op het internet, moet
bedrijven in de seksindustrie nieuwe strategieën bedenken.
Uit onderzoek van consultancybedrijf Sarah Lee blijkt dat vrouwen meer dan
ooit open staan voor porno. Maar er moet wel een verhaallijn inzitten.
Vrouwen knappen bovendien volledig af op de slechte belichting, zalmroze
decoren en synthesizermuziek. Playboy TV wil inzetten op intimiteit én
kwaliteit. En hoopt dat er genoeg Amerikaanse stellen te vinden zijn, die 15
dollar per maand over hebben voor vrouwvriendelijker seks.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl