Samsung wil zijn eerste platte televisies met internettoegang volgende week op
de Nederlandse markt brengen. Philips introduceert zijn eigen concept Net TV
volgende maand. Bij Sony staat het begin van de verkoop in maart of april
gepland.

Met internet, draadloos of via een kabel, hopen de televisiefabrikanten de
verkopen een nieuwe impuls te geven. In 2008 werden in Nederland ruim een
kwart meer platte tv’s verkocht.

Extra toepassingen
De meeste bedrijven hebben de afgelopen jaren vooral ingezet op grotere en
dunnere beeldschermen en verbetering van de beeldkwaliteit. Nu moeten ook
extra toepassingen de consument overhalen om een nieuwe televisie aan te
schaffen.

Voor internettelevisie, ook wel Teletekst 2.0 genoemd, moeten kopers flink de
portemonnee trekken. De goedkoopste modellen komen net onder de 1000 euro
uit. Dit kan oplopen tot 2000 euro, of, afhankelijk van het beeldformaat,
ver daarboven.

Duurdere televisies
Raymond Mesterom, marketingmanager van Samsung Benelux, denkt dat consumenten
ondanks de economische crisis nog wel geld voor een televisie willen
uitgeven. "Ik ben niet zo pessimistisch. Ik verwacht dat de markt enkele
procenten kan groeien. Consumenten zoeken meer entertainment thuis. In
Nederland is bovendien gebleken dat ze erg geïnteresseerd zijn in nieuwe
snufjes." De variatie in het aanbod is groot. Sony en Samsung kiezen er
bijvoorbeeld voor om controle te houden over het internetaanbod. Gebruikers
van de nieuwste Philips-tv’s kunnen vrij surfen op het internet.

Bij Sony-toestellen is de informatievoorziening vooralsnog beperkt tot
rss-readers voor nieuws en kalender-, alarm- en klokfuncties. Samsung mikt
op meer toepassingen. Het concern hoopt binnenkort daarvoor ook
samenwerkingsverbanden te sluiten met populaire Nederlandse sites. Philips
heeft al diverse lokale partijen gestrikt, zoals Buienradar, Iens en de
Nederlandse Spoorwegen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl