Dat maakte Philips maandag voorbeurs bekend.
De consumententak van Philips had vooral bij de verkoop van platte
beeldschermen voor tv’s en computers last van moeilijke marktomstandigheden.
De verkopen bij de consumentendivisie daalden twee procent in het eerste
kwartaal. Philips verwacht dat de margedruk bij de platte beeldschermen
aanhoudt.
Afgelopen jaar liet topman Gerard Kleisterlee doorschemeren kritisch naar de
productie van platte beeldschermen te kijken, waarbij hij de mogelijkheid
van afstoting van dit onderdeel open liet.
In verband met een reorganisatie bij de platte beeldschermen, die goed
zijn voor bijna het helft van de omzet van de consumentendivisie, rekent
Philips voor dit jaar op een herstructureringslast van 125 miljoen euro.
In het eerste kwartaal haalde Philips met consumentenproducten een 45 procent
lagere bedrijfswinst van 77 miljoen euro. Binnen dit onderdeel zorgden de
platte beeldschermen voor een verlies van 95 miljoen euro, tegen een
negatief resultaat van 51 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2007.
De divisies voor licht en gezondheidszorg presteerden min of meer conform de
verwachting van analisten.
De onderneming behaalde als geheel in het eerste kwartaal een 26 procent
lagere bedrijfswinst, exclusief de afschrijving van goodwill, van 265
miljoen euro. Dat was minder dan door financieel persbureau Betten
geraadpleegde analisten hadden verwacht.
De omzet steeg met 0,6 procent tot 5,97 miljard euro in het eerste
kwartaal.
Philips' nettowinst kwam uit op 219 miljoen euro, tegen 875 miljoen euro in de
eerste drie maanden van 2007. Een jaar geleden profiteerde het concern van
een boekwinst van 733 miljoen euro op de verkoop van aandelen in chipbedrijf
TSMC.
Philips verwacht dit jaar goede vooruitgang te boeken bij het behalen
van de financiële doelstellingen voor 2010. Ten aanzien van de winstmarge
preciseerde het bestuur de plannen.
De winstmarge moet in 2010 tussen de 10 tot 11 procent liggen, stelde Philips
maandag, bij een omzetgroei van meer dan zes procent. Afgelopen jaar zei
Philips te mikken op een winstmarge van meer dan tien procent.
Topman Gerard Kleisterlee kondigde afgelopen jaar aan dat het concern zich
gaat richten op drie hoofdactiviteiten. Licht, gezondheidszorg en
lifestyleproducten voor de consument.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl