"Momenteel zijn we aan het bekijken, waar we onze BV het beste kunnen
vestigen", vertelt Joost Wouters, chief executive officier van
Caribbean Spaceport. "Nederland is een optie, maar we kijken ook naar
the Isle of Man. Daar zijn meer commerciële ruimtevaartbedrijven gevestigd,
vanwege belastingredenen. Curaçao is ook mogelijk. Ook dat heeft een zero
tax zone."
En op Curaçao moet hij komen, de eerste ruimtehaven op Nederlands grondgebied. "Curaçao
is een fantastische plek voor een spaceport", legt Wouters uit. "Veel
faciliteiten zijn al aanwezig, het is er heerlijk weer, maar je hebt er wel
te maken met degelijke Nederlandse wetgeving."
Virgin Galactic
Wie er vanaf de beoogde ruimtehaven gaat vliegen, is nog niet duidelijk.
Virgin Galactic is één van de geïnteresseerde partijen, aldus Wouters.
Virgin Galactic is de ruimteschiptak van de Virgin Group van Richard
Branson.
"Als wij Schiphol zijn, zijn zij de KLM", legt Wouters uit. "Virgin
denkt eraan om te gaan toeren langs de verschillende spaceports. Zij vliegen
dan drie maanden vanaf een bepaalde plek en daarna zijn ze weer weg. Wij
willen langer dan drie maanden per jaar operationeel zijn, dus kijken we ook
naar andere partijen."
Wouters: "Een van de opties die we onderzoeken, is of we zonder
tussenkomst van een ruimtevaartmaatschappij een spaceship kunnen leasen,
direct van XCOR of Scaled bijvoorbeeld." XCOR en Scaled zijn
producenten van ruimteschepen. Als Virgin de KLM is, zijn XCOR en Scaled de
Boeings.
Nederlandse industrie
"Momenteel bekijken we ook of de Nederlandse Industrie bij de bouw van
een ruimteschip betrokken zou kunnen worden. XCOR is vooral goed in het
bouwen van de motoren. Nederland is sterk in het ontwikkelen van hi-tech
materialen, dus daar liggen kansen voor een samenwerking. We zijn hierover
in gesprek met XCOR, Stork, TNO en Dutch Space."
De Nederlandse overheid begint volgens Wouters ook enthousiast te worden en in
de gaten te krijgen dat de commerciële ruimtevaart kansen biedt voor
Nederlandse bedrijven. Uiteraard zou het mooi zijn als daardoor aanspraak
gemaakt zou kunnen worden op gelden uit bepaalde innovatiepotjes van het
ministerie van Economische Zaken, beaamt Wouters.
Ontwerp is klaar
Want ja, het ontwerp voor een terminal en een heus Space Experience Park is
inmiddels klaar, maar geld, daar schort het nog aan. Tot noch toe is
Caribbean Spaceport gefinancierd met eigen geld van de oprichters en van één
stille partner. Het grote geld dat de oprichters vanaf afgelopen najaar
wilden gaan binnenhalen, is er nog niet.
"We hebben de pech dat we op een moeilijk moment, op zoek zijn naar
financiers. Juist nu allerlei bouwprojecten te kampen hebben met uitstel.
Toch hebben we goede hoop dat de financiering rond komt. In verband met de
kredietcrisis kan dit alleen wat langer gaan duren."
Kapitaal
Het idee is een kwart van het benodigde startkapitaal op te halen bij private
beleggers op Curaçao en een volgend kwart bij institutionele beleggers. "Voor
de overige vijftig procent stappen we dan naar de bank", aldus Wouters.
De planning is nu dat de volledige financiering in 2010 rond is in plaats van
eind 2009. De bouw van de terminal begint dan in 2011.
En de eerste vluchten? Die kunnen misschien toch nog in 2010 plaatsvinden,
maar dan gewoon vanaf het bestaande vliegveld op Curaçao, stelt Wouters.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl