Dat zei voorzitter Nico Voorbach in reactie op een uitzending van het
KRO-programma Reporter, die vrijdagavond wordt uitgezonden.
In het programma zeggen vier piloten van Ryanair dat ze onder druk worden
gezet om zo min mogelijk te tanken. Hiermee zou het bedrijf geld willen
besparen. In Reporter luiden ze de noodklok. "Ik hoop dat er geen crash
nodig is om iedereen wakker te schudden", zegt een van hen in het programma.
Extra brandstof veiliger
"Dat is verontrustend", zegt Voorbach. "Gezagvoerders moeten altijd
onafhankelijk besluiten kunnen nemen over veiligheid." Het is volgens
Voorbach veiliger om altijd met extra brandstof te vliegen in het geval van
vertraging of slecht weer, zodat piloten kunnen uitwijken of langer in de
lucht kunnen blijven. "Dat geeft piloten de tijd om na te denken en
beslissingen te nemen."
De wettelijke eis is dat vliegtuigen genoeg brandstof aan boord hebben om
minimaal een halfuur langer in de lucht te blijven als dat nodig is.
Diepgravend onderzoek
De European Cockpit Association (ECA) heeft de verhalen over vliegen met
minder brandstof ook over andere luchtvaartmaatschappijen gehoord. Voorbach:
"We hebben de landelijke verenigingen van verkeersvliegers gevraagd dit te
documenteren."
Ook de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers maakt zich zorgen. "Het is
schokkend", benadrukt voorzitter Evert van Zwol. "Collega's voelen zich
onder druk gezet om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen." Hij roept
op tot een diepgravend onderzoek.
Incident in Spanje
Er ontstond commotie over het brandstofbeleid van Ryanair na een incident in
Spanje. Eind juli vroegen in Valencia drie piloten van Ryanair met spoed
voorrang om te mogen landen. De toestellen hadden Madrid als bestemming,
maar konden daar vanwege slecht weer niet landen. Daarop werd besloten uit
te wijken naar Valencia.
Uit een onderzoek van de Ierse luchtvaartautoriteiten (IAA) kwam naar voren
dat de Ryanair-piloten volgens internationale regels hadden gehandeld. Er
was voldoende brandstof getankt en ook was bij de landing in Valencia nog
voldoende kerosine in de tanks aanwezig.
Volgens de IAA wordt Ryanair voortdurend blootgesteld aan uitgebreide
inspecties en zijn de veiligheidstandaarden van de maatschappij gelijk aan
die van de meest veilige maatschappijen van Europa.
Ryanair is op basis van het aantal vervoerde passagiers per jaar de grootste
luchtvaartmaatschappij van Europa. Dit jaar komt het bedrijf uit op ongeveer
tachtig miljoen passagiers.
Lees meer
luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl