• Piloten hebben het zwaar in de coronacrisis, dus wellicht is omscholen naar beurshandelaar een idee. Voor beide beroepen moet je stressbestendig zijn.
  • Een beleggingsfirma in Londen nam de proef op de som met een trainingsprogramma voor ex-piloten.
  • De Financial Times deed verslag van het experiment: piloten bleken geen bovengemiddeld sterke traders. Integendeel.

Piloten staan bekend om hun stressbestendigheid, discipline, zelfbewustzijn en vermogen om snel informatie te analyseren. Allemaal eigenschappen die een goede beurshandelaar ook nodig heeft.

Een beleggingsbedrijf in Londen deed daarom in augustus een proefproject met piloten die vanwege de coronacrisis zonder werk kwamen te zitten. Zouden de ex-piloten succesvol zijn als beurshandelaar?

De Financial Times volgde het project en sprak met de piloten. Wat bleek? Alle vijf de deelnemers aan de proef van Amplify Training boekten relatief zwakke resultaten in een periode waarin beurzen in recordtempo omhoog gingen.

De piloten waren zelf ook verbaasd, want er zijn ogenschijnlijk nogal wat overeenkomsten met hun werk in de cockpit.

“Als piloten moeten we van tevoren kritieke situaties zien aankomen”, zegt de 45-jarige Kate North-Hill met twintig jaar vliegervaring tegen de FT. “Dat is precies hetzelfde met de beurshandel, als de markten snel omhoog of omlaag gaan.”

Wel kwam North-Hill al snel tot de conclusie dat piloten anders omgaan met risico's dan beurshandelaren. "Het neerstorten van een vliegtuig vol mensen is zo'n enorm verlies, dat je alles doet om de kans daarop tot nul te reduceren. Als je daarentegen wat geld verliest met de beurshandel... dat is niet het einde van de wereld."

Piloten blijken geen tophandelaren

Halverwege het trainingsprogramma hadden North-Hill, Patel en een derde deelnemer, Dan Norman, nog het idee dat ze goed bezig waren en zagen ze een alternatieve carrière in de beurshandel wel zitten.

Maar uiteindelijk bleken ze allemaal in de rode cijfers te belanden, terwijl drie van de vier deelnemers uit een controlegroep van niet-piloten juist wel winst boekten.

"Licht teleurstellend", zegt cursusleider Will de Lucy daarover tegen de Financial Times. "Dan was echt veelbelovend, maar hield zijn posities te lang vast. Hij was absoluut overtuigd van zijn standpunt en week daar simpelweg niet vanaf."

Norman zegt zelf te hebben onderschat hoe handelen op de beurs "iemands dagelijks leven kan beïnvloeden", want de afgelopen zomer door Virgin Atlantic ontslagen piloot vond het "heel moeilijk om een slechte dag van je af te zetten".

Voorlopig zit een echte loopbaan in de beurshandel er dan ook niet in voor de deelnemers aan het proefproject, al zijn Kate North-Hill en Samir Patel nog wel bezig hun vaardigheden te verbeteren. Ze sluiten niet uit in de toekomst te proberen een extra zakcentje te verdienen met de beurshandel.

Dan Norman werkt inmiddels als vlieginstructeur.

Lees het hele verhaal bij de Financial Times: Pilots swap the cockpit for trading screens