Nadat het elektronicaconcern eerder bekend had gemaakt de ontwikkeling van
driedimensionaal tv-kijken in de ijskast te zetten, komt het nu toch terug
met een televisie die deze nieuwe kijkervaring laat zien.

Philips laat zijn nieuwe producten zien op de IFA-elektronicabeurs, die deze
week in Berlijn begint. 3D is alleen te zien met een speciale bril.

Pas over vijf jaar
Het duurt volgens directeur technische marketing bij Philips, Danny Tack, nog
zeker vijf jaar voordat de consument zonder speciale bril naar 3D-tv kan
kijken. "We kunnen zonder bril nog geen full hd-kwaliteit laten zien. Daarom
is 3D-televisie zonder bril nog even geparkeerd”, aldus Tack.

Het prototype dat het elektronicaconcern nu presenteert, staat feitelijk in de
wacht om op de markt te komen zodra bekend is welke standaard er komt voor
3D. "Daar wordt nu over gesproken. We verwachten daar toch wel tegen het
einde van het jaar meer duidelijkheid over”, zegt Tack.

Sony en Panasonic
Diverse televisiefabrikanten zetten in Berlijn in op 3D. Sony maakte er
woensdag bekend volgend jaar een 3D-tv op de markt te brengen. Ook Panasonic
maakt op de IFA goede sier met 3D-televisies. De grote vraag is of er straks
voldoende beeldmateriaal beschikbaar is om gebruik te kunnen maken van de
techniek.

De ontwikkeling van nieuwe technologieën is voor televisiefabrikanten van
belang om de prijzen van tv's op niveau te houden. In Nederland is de
gemiddelde verkoopprijs van platte televisies het afgelopen halfjaar hard
gedaald. De vraag naar consumentenelektronica staat in het algemeen onder
druk doordat consumenten door de economische neergang voorzichtiger zijn
geworden met grote uitgaven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl