Dat maakte Philips maandag bekend op de beurs Light & Building in
Frankfurt.
Om de overstap te vergemakkelijken, moeten consumenten hun traditionele
gloeilampen makkelijker kunnen inruilen voor nieuwe, energiebesparende
lampen.
Zo brengt het bedrijf binnenkort een halogeenlamp op de markt die past in een
ouderwetse fitting (retrofit) en in plaats van een gloeilamp van zestig watt
kan worden gebruikt. Later volgt een op LED-technologie gebaseerde lamp die
gewone gloeilampen tot veertig watt kan vervangen.
De nieuwe halogeenlamp is met een aanschafprijs van circa drie euro
duurder dan een gewone gloeilamp, maar kan een energiebesparing opleveren
van dertig procent.
Over de nieuwe LED-lamp, die pas in een later stadium op de markt komt, kon
Philips nog geen exacte cijfers noemen. Wel meldt het bedrijf dat de lamp
naar schatting ruim vijftig keer langer meegaat dan een gloeilamp.
Philips Lighting haalt nu dertig procent van zijn omzet uit 'groene'
producten. Dat aandeel wil het bedrijf tot 2012 verdubbelen. Ook wil de
lichtdivisie van Philips bijdragen aan een beter milieu door zijn eigen
energieverbruik met een kwart te verminderen.
Volgens directeur Rudy Provoost van Philips Lighting heeft het bedrijf dankzij
enkele overnames in de afgelopen twee jaar een goede positie om te groeien
als leverancier van 'groene' lampen.
Het bedrijf heeft met de recente acquisities, ter waarde van in totaal vier
miljard euro, innovatieve technologieën in huis gehaald waarmee het zijn
positie als marktleider op gebied van verlichting verder uit denkt te kunnen
bouwen.
Uiteindelijk wil Philips ook voor in de huiskamer complete
lichtsystemen leveren in plaats van alleen losse lampen. Het neemt daarop
dit najaar een voorschot met de introductie van een serie Op LED-technologie
gebaseerde lampen voor thuis.
Tot dusver was het gebruik van LED-lampen in consumentenproducten van Philips
beperkt tot meer decoratieve apparaten, zoals de serie Living Colors.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl