Het gaat in totaal om een paar miljoen apparaten en in Nederland om één
miljoen stuks. Dat zei Harry Hendriks, directeur Philips Nederland dinsdag
tegenover ANP.
Er is volgens hem "een heel klein" veiligheidsrisico van drie op een
miljoen per jaar. Tot nu toe heeft zich in Nederland één storing voorgedaan,
welke geen letselschade tot gevolg had. "We willen koste wat kost
voorkomen dat dit zich wel voordoet", zegt Hendriks.
Haperend veiligheidsmechanisme
Het probleem kan optreden bij bepaalde Senseo-modellen, die geproduceerd zijn
tussen juli 2006 en november 2008. De oorzaak is een combinatie van zware
kalkafzetting en een haperend veiligheidsmechanisme. Door de kalkafzetting
kan een ventiel worden geblokkeerd, waardoor de druk die in het apparaat
wordt opgebouwd niet kan ontsnappen.
In combinatie met een haperend veiligheidsmechanisme zouden onderdelen
daardoor in het rond kunnen gaan vliegen, aldus Hendriks.
Volgens een andere woordvoerder van Philips Nederland zijn er in de wereld tot
nu toe 16 gevallen geweest waarbij het mis ging met de Senseo. Daarbij
raakten enkele mensen licht gewond.
Nieuw veiligheidssysteem
Philips schakelde in juli 2006 over op een nieuw veiligheidssysteem. De
temperatuutmeter zat eerst buiten de boiler in het apparaat, waarin het
water gekookt wordt. Die meter werd als gevolg van een nieuw
productieontwerp binnenin de boiler geplaatst, waardoor een nieuw
veiligheidssysteem noodzakelijk werd.
Dat blijkt nu in enkele gevallen te falen. Sinds november 2008 is Philips weer
overgechakeld op het plaatsen van de temperatuurmeter naar buiten de boiler,
waardoor het probleem volgens de woordvoerder nu opgelost is.
Gevraagd naar waarom het tot april van dit jaar duurde voordat Philips
toestellen begon terug te roepen, zei de woordvoerder dat "heel veel nog
uitgezocht moest worden". Het probleem dat leidde tot onveilige situaties
moest eerst voldoende in kaart worden gebracht, en instanties ingelicht.
Er zijn nog geen slachtoffers geweest die schadeclaims hebben ingediend.
Ontkalkingsset
Philips publiceert woensdagochtend advertenties in diverse dagbladen waarin
het meer informatie verstrekt over de exacte modellen en vervolgstappen voor
de eigenaren van een apparaat.
Consumenten die een risico-apparaat bezitten, kunnen bij Philips meteen een
ontkalkingssetje aanvragen. Zij ontvangen kort daarna een doos, waarin ze
hun apparaat kunnen opsturen. Vervolgens wordt de boiler van de Senseo
vervangen, waardoor het probleem wordt verholpen. Al met al duurt dit proces
volgens Hendriks een paar weken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl