“Paprika’s telen die je zó, zonder te wassen op zou kunnen eten als je dat wilt.” Dat is waar Theo Jansen en zijn zoons Ron en Ivo zich dagelijks mee bezighouden in hun kwekerij in Andijk. “Onze klanten hebben de garantie van een schoon product. Dat vinden wij het allerbelangrijkste: voedsel dat goed is voor mens én milieu”, vertelt de ondernemer.

Jansen Paprika BV is een flinke speler op de paprikamarkt. “We zijn niet de grootste hoor”, stelt Theo, die er bijna klaar voor is om het bedrijf dat zijn vader ooit begon, aan zijn zoons over te geven. “Maar we hebben wel een aanzienlijk bedrijf met 26 hectare aan kassen waarin we 9 miljoen kilo biologische paprika’s per jaar kweken die we via Growers United afzetten bij klanten over de hele wereld, van Scandinavië tot Amerika tot Japan.”

Alle paprika´s van Jansen hebben het Planet Proof-keurmerk. En dat keurmerk krijg je niet zomaar, vertelt de ondernemer. “Je moet aan allemaal voorwaarden voldoen. Van hoe je de mensen die bij je werken behandelt tot hoe je met je omgeving omgaat. Zo toon je aan dat je op het hoogste niveau duurzaam onderneemt.”

Continu op zoek naar het juiste biologische evenwicht

Dat duurzame ondernemen uit zich natuurlijk voornamelijk door het werk in de kassen, waar behalve de eigen werknemers niemand welkom is. “Mensen van buitenaf kunnen ongemerkt iets mee naar binnen nemen dat het biologische evenwicht in de kassen verstoort”, legt de teler uit. “Dat biologische evenwicht luistert heel nauw. Omdat wij geen chemicaliën tolereren zijn we continu alert op zaken die een slechte invloed kunnen hebben op de oogst. Dagelijks zijn er twee mensen in touw die onze kassen ‘scannen’ op plaagdieren zoals rupsen en luizen.

”Schoon en milieuvriendelijk werken gaat bij Jansen Paprika verder dan het wegblijven bij chemicaliën. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld met een gesloten bewateringssysteem waarbij het water voor de planten wordt opgevangen voor hergebruik en de meststoffen eruit worden gefilterd. Het grootste duurzame paradepaardje van het bedrijf is het geothermieproject dat de teler samen met ondernemers uit de buurt op poten zette.

“Sinds begin 2019 verwarmen wij onze kassen deels met aardwarmte. Samen met 8 andere telers uit dit gebied hebben we een installatie laten bouwen die warm water naar boven pompt vanaf 2,5 kilometer diepte. Na gebruik stroomt het afgekoelde water terug de aarde in om daar weer op te warmen”, legt Jansen uit.

Een geothermiebron geeft het hele jaar door dezelfde hoeveelheid warmte af. In de winter hebben de telers echter veel meer warmte nodig voor hun kassen dan in de zomer. Daarom lieten ze ook nog een biomassacentrale bouwen. Hier wordt in de winter snoeihout van Staatsbosbeheer verbrand om in de extra behoefte aan warmte te voorzien.

Lees ook op Business Insider

Investeren in een duurzame toekomst

“Het is een zeer kapitaal intensief gebouw geworden”, zegt Jansen, “Maar wij geloven dat dit de toekomst is. Ik denk dat je over tien jaar veel meer van dit soort initiatieven ziet, zeker nu de gaswinning in Groningen gaat sluiten. Door middel van aardwarmte kunnen we in Nederland zelfvoorzienend blijven en hoeven we geen gas uit landen als Rusland te halen.”

De teler en zijn zoons zien investeren in een duurzame werkwijze als investeren in de toekomst van hun bedrijf. Daarbij is het fijn als je kunt samenwerken met partijen die met hun neus dezelfde kant op staan. In ING heeft Jansen zo’n partner gevonden. “Toen we drie jaar terug kassen wilden bijbouwen hadden we veel geld nodig. Ook omdat duurzaam bouwen duurder is dan reguliere bouw. We hebben toen met verschillende partijen gesproken en omdat ING net als wij gelooft in een duurzame toekomst konden we met hen de beste afspraken maken. Dergelijke samenwerkingen maken voor ons de weg vrij om te doen wat wij het liefste doen: goede, lekkere en schone paprika’s telen.” 

Wil je weten wat ING voor jouw bedrijf kan betekenen als het gaat om verduurzamen? Lees hier meer.