De vraag naar pakketvervoer per vliegtuig is sinds de internationale crisis
flink afgenomen. De hoeveelheid post en pakketten die TNT verstuurt is
teruggevallen tot ver onder het niveau in 2007, aldus het bedrijf. TNT
verwacht bovendien op de korte termijn geen verbetering van de economische
omstandigheden.
Express-divisie
TNT zal bij de Express-divisie de grootste kostenbesparingen moeten
doorvoeren. In 2010 moet bij deze tak 170 tot 210 miljoen euro minder zijn
uitgeven. In totaal wil de onderneming tot 330 miljoen euro op de kosten
besparen. TNT wil dat bereiken door onder meer vliegroutes aan te passen en
met partners te onderhandelen over diensten en tarieven.
Het kostenbesparingsprogramma zal ook gevolgen hebben voor de werknemers bij
de Express-divisie. Hoeveel banen op de tocht staan, wilde de topman van
TNT, Peter Bakker, in een toelichting niet zeggen. Eerder gaf het bedrijf al
aan dat er bij de postbezorging in Nederland 6.500 banen geschrapt gaan
worden.
Volgens ’s werelds tweede postbedrijf zijn de marktomstandigheden in het
huidige kwartaal aanmerkelijk verder verslechterd. De onderneming denkt dat
de resultaten voor de Express-divisie "iets lager uitkomen” dan de
afgegeven 5 procent omzetgroei met een winstmarge van 9 procent.
Posttak
De posttak, die weinig last had van de economische tegenwind, opereert volgens
TNT naar verwachting. Het bedrijf gaf, gezien de wisselvallige
marktomstandigheden, geen verwachting voor 2009. "TNT is natuurlijk niet
tevreden over de prestatie in 2008”, aldus Bakker, maar hij is ervan
overtuigd dat de kostenbesparing "een sterker TNT oplevert”. Het dividend
komt niet in gevaar door de maatregelen.
Beleggers reageerden teleurgesteld, vooral op het niet afgeven van een
verwachting voor komend jaar. Het aandeel verloor donderdag 3,2 procent.
Bij het bedrijf werken wereldwijd 161.500 mensen, waarvan een derde in
Nederland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl