Heineken maakte maandag 11 januari bekend de bieractiviteiten over te nemen van Femsa (Fomento Económico Mexicano), één van de grootste drankbedrijven in Latijns-Amerika. Femsa Cerveza maakt populaire biertjes als Sol, Tecate en Dos Equis. Het familiebedrijf is na Grupo Modelo (de maker van Corona-bier) de grootste bierbrouwer van Mexico.
Het bedrijf van de familie Garza ontstond in 1936 uit de samenvoeging van Cerveceria Cuauhtémoc Moctezuma en Vidriera Monterrey, toen nog onder de naam Valores Industriales (VISA). Na een reorganisatie in de jaren ’80 ging het bedrijf in 1988 verder onder de huidige naam Femsa.
De onderneming heeft twee beursnoteringen, aan de New York Stock Exchange en aan de Bolsa Mexicana de Valores.
Producten
Het Mexicaanse conglomeraat is actief in bier, frisdranken, retail en logistiek. Femsa Cerveza is de laatste jaren sterk gegroeid in de Verenigde Staten. Sinds 2004 verzorgt Heineken de Amerikaanse distributie van het bier. De Femsa-merken zijn inmiddels goed voor een kwart van de bierverkopen door Heineken in Amerika.
Behalve een grote speler op de biermarkt is Femsa ook de op een na grootste bottelaar van Coca-Cola. Het bedrijf verkoopt de frisdrank in negen Latijns-Amerikaanse landen. De Mexicaanse tak van The Coca-Cola Company is voor 45 procent in handen van Femsa.
Winkelketen Oxxo
Naast de drankenactiviteiten is Femsa ook eigenaar van de winkelketen Oxxo, die met bijna evenduizend winkels een belangrijk marktaandeel in Mexico heeft.
Het hoofdkantoor van Femsa is gevestigd in het Mexicaanse Monterrey. Het bedrijf exploiteert zes brouwerijen in thuisland Mexico en acht in Brazilië. In heel Latijns-Amerika heeft het 31 frisdrankfabrieken. Bij de onderneming werken ruim 122.000 mensen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl