De komende jaren is ruim 40 miljoen euro beschikbaar voor bedrijven die een groene vrachtwagen willen aanschaffen. Vanaf volgende maand kan subsidie worden aangevraagd voor een truck die op waterstof rijdt of elektrisch is.

Dit jaar zit 13,5 miljoen in de subsidiepot. Grote bedrijven kunnen in totaal tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen, meldt het ministerie van Infrastructuur. Bij bedrijven met minder dan tien werknemers loopt dat op tot 60 procent.

“Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug”, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen. Een elektrische truck kan wel een ton duurder zijn dan een diesel.

Onder de ongeveer 160.000 vrachtwagens in Nederland zijn nog maar 202 schone trucks. Het ministerie wil dat het er over drie jaar minimaal 1000 zijn en in 2030 moet dat aantal zijn opgelopen tot zo’n 16.000. Tien jaar later moeten alle nieuwe vrachtauto’s schoon zijn.

Wat de vergroening van het vrachtwagenpark hindert, zijn de vertragingen bij grote truckfabrikanten. Zo is de lancering van de elektrische Tesla Semi al meerdere keren opgeschoven. Momenteel staat deze op de planning voor 2023. Concurrent Nikola start dit jaar wel de levering van zijn elektrische Tre.

Transportbedrijven moeten wel veranderen. De EU gaat met strengere eisen komen voor vrachtwagens, maar ook mogen Nederlandse stadscentra vanaf 2025 dieselvrachtwagens weren. Bijna dertig gemeenten hebben al laten weten dat dan te willen invoeren.

LEES OOK: Nieuwe EU-regel voor instellen tachogaaf zorgt voor extra CO2-uitstoot van truckers, volgens brancheclub