Huiseigenaren en ondernemers in de grote steden profiteren van uitbreidingen van het openbaar vervoer in hun omgeving. Het Rijk overweegt ze te laten meebetalen aan die uitbreidingen via extra belastingen.

Dat schrijft het FD dinsdag op basis van documenten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De redenering vanuit de overheid is dat partijen als projectontwikkelaars, vastgoedbezitters en ondernemers direct profiteren van ov-uitbreidingen via hogere huizenprijzen en betere bereikbaarheid. Dat doen ze tot nog toe zonder directe financiële bijdragen te leveren aan de ov-projecten.

Volgens de krant blijkt uit onderzoek van adviesbureau Twynstra Gudde dat de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag tot en met 2040 zeker 3 miljard euro tekortkomen voor het uitbouwen van hun openbaar vervoer. De steden zelf hebben niet genoeg geld om bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn in Amsterdam door te trekken naar Schiphol of het light-railnetwerk in Zuid-Holland te vergroten.

Het ministerie komt zelf ook al jaren geld tekort. Sinds 2010 is er flink bezuinigd en er is jaarlijks al honderden miljoenen euro’s te weinig voor onderhoud aan bruggen en wegen, aldus het FD. Recente begrotingsmeevallers werden aan andere ministeries uitgedeeld.

Over de nieuwe belasting zijn nog geen definitieve beslissingen genomen en zijn ook nog geen details bekend. Uit ‘exploratieve zoekrichtingen’ zou wel een scenario zijn gerold waarin bij nieuwbouwprojecten om een extra bijdrage van 5.000 euro per woning kan worden gevraagd. Ook wordt gekeken naar een tijdelijke verhoging van de ozb-belasting voor huiseigenaren die in de buurt van nieuwe ov-trajecten wonen met 75 euro per jaar.

Bij het meenemen van weggebruikers in de financiering van ov-projecten zouden een hogere motorrijtuigenbelasting, een bijdrage uit de kilometerheffing voor vrachtwagens of een congestieheffing voor auto's en vrachtwagens mogelijke opties zijn.

Minister Cora van Nieuwenhuizen reageerde dinsdag met de opmerking dat er absoluut geen concrete voornemens zijn van het kabinet Rutte 3 om speciale ov-belastingen in te voeren. "Mensen betalen al zoveel belasting, zeker in het mobiliteitsterrein.”

LEES OOK: Nederlandse vliegtaks voor passagiers wordt ongeveer €7 per ticket, maar belasting vrachtvluchten gaat omlaag