Reizen zonder in- en uitchecken kan binnenkort niet meer. De poortjes gaan op slot. Mede om die reden verdwijnen de jaar- en de maandtrajectabonnementen bij de NS. Ze worden vervangen door een nieuw abonnement dat Traject Vrij heet.

Ongeveer 35.000 mensen reizen met een jaartrajectkaart van de NS. Zo’n 110.000 mensen hebben een maandtrajectkaart op zak. De mensen die nu nog op een dergelijke kaart reizen, hebben van de NS een brief gekregen waarin hen wordt medegedeeld dat ze na afloop van hun huidige contract over moeten stappen naar een nieuwe product: Traject Vrij. Het is ook mogelijk om direct al over te stappen.

In de brief wordt echter met geen woord gerept over de nieuwe prijs van de nieuwe abonnementsvorm. Evenmin wordt duidelijk dat de voorwaarden van de nieuwe kaart kariger worden.

In een Adviesaanvraag Traject Vrij (pdf) van de NS aan de consumentenorganisaties wordt dit wel duidelijk. Vooral voor de mensen die nu reizen met een jaarkaart verandert er het een en ander.

Jaartraject-kaarthouder levert in

Waar houders van een jaartrajectkaart nu vaak eenmaal per jaar betalen in ruil voor korting, kan er straks enkel maandelijks vooraf afgerekend worden, ook al sluit je een abonnement voor de duur van een jaar af. In dat laatste geval verloopt het via automatische incasso.

Alle tochtjes buiten het afgekochte traject worden aan het einde van de maand eveneens via een automatische incasso in rekening gebracht. Bij de oude kaart rekende je ritten buiten het afgekochte traject apart af met een losse OV-chipkaart of een papieren kaartje.

Enkele tientjes duurder

In de brief van de NS aan de consumentenorganisaties wordt aangegeven dat mensen die hun jaartrajectkaart in één keer betalen en mensen met een maandkaart jaarlijks tussen de 24 en de 48 euro meer kwijt zullen zijn.

Lees ook op Business Insider

Wie de prijzen van trajectabonnementen in 2014 (pdf) vergelijkt met de tarieven voor het nieuwe Traject Vrij-abonnement (pdf), merkt dat de nieuwe kaart bij middellange afstanden zoals van Leiden naar Amsterdam 50 euro per jaar duurder is. Prijsverschillen kunnen oplopen tot 54 euro per jaar, afhankelijk van de afstand. Meer dus dan de NS doet voorkomen in de brief aan consumentenorganisaties.

Minder voordeeltjes

Een andere belangrijke wijziging betreft de korting voor het reizen in de daluren voor mensen met een jaarkaart. Mensen met een ouderwetse jaartrajectkaart konden na 9.00 uur ‘s ochtends buiten hun traject met 40 procent korting reizen.

Met het nieuwe Traject Vrij kun je echter op werkdagen alleen reizen met korting van 9 tot 16 uur en van 18.30 tot 6.30 uur. Bovendien is het afgelopen met de korting in de maanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud en nieuw. Ook kortingen op internationale treinreizen via ‘Railplus’ en autoverhuurders Greenwheels en Hertz komen te vervallen.

Reizen met andere spoorvervoerders

Extra getroffen lijken vooralsnog reizigers die niet alleen gebruikmaken van de treinen van NS, maar ook reizen met de boemeltjes van onder meer Arriva en Veolia. Met de oude trajectkaart kun je wel gewoon in de treinen van de andere vervoerders stappen, maar dat geldt niet voor Traject Vrij.

Voor mensen die bijvoorbeeld dagelijks met de trein van Venlo naar Nijmegen reizen, hebben de veranderingen grote gevolgen. Bij Veolia kan er echter nog geen (trein)abonnement worden aangeschaft voor dit traject en dus is de forens veroordeelt tot het kopen van losse kaartjes. Enige alternatief is omrijden met de NS via Eindhoven, maar dan duurt de reis ruim twee keer zo lang.

De organisaties broeden nog op een alternatief voor deze reizigers die zo tussen de wal en het schip dreigen te vallen.

Rover is niet blij

Reizigersorganisatie Rover laat tegenover Z24 weten dat ze niet blij zijn met de vervanging van de trajectkaarten voor een Traject Vrij-abonnement.

Liever had de organisatie gezien dat de oude kaarten met behoud van alle rechten en plichten waren overgezet naar de OV-chipkaart. De NS was niet in staat om voor maandag op vragen van Z24 te reageren.

Lees ook

Dit mocht niet in rapport: ‘NS en ProRail weer samenvoegen’

Dijsselbloem: ‘Kaartje NS niet duurder door Fyra-debacle’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl