De Europese Commissie wil miljoenen uittrekken om de Nederlandse infrastructuur te verbeteren.

Voor de verlegging van een goederenspoorlijn in de haven van Rotterdam komt bijna 60 miljoen beschikbaar. Door het nieuwe traject moeten de problemen door de Calandbrug, die een flessenhals dreigt te worden, verdwijnen.

Dat maakte de Europese Commissie in Brussel maandag bekend. De commissie wil in totaal 13,1 miljard euro uitgeven voor 276 projecten die het transport in de Europese Unie moeten verbeteren. Het gaat om het grootste pakket ooit, aldus Europees Commissaris Violeta Bulc.

Zeesluis IJmuiden, studie treinverkeer Groningen-Limburg

Ruim 11 miljoen euro gaat naar de bouw van een grotere zeesluis bij IJmuiden om de toegankelijkheid van Amsterdam te verbeteren. Via Vlaanderen vloeit er 48 miljoen euro naar de nieuwe sluis bij Terneuzen, waarvan vooral Gent gaat profiteren.

Brussel geeft ook geld voor onderzoek naar beter treinverkeer tussen de provincies Groningen en Limburg en het buitenland. Voor een studie voor het traject Groningen – Bremen (Duitsland) komt ruim 8,3 miljoen euro vrij. De provincie Limburg krijgt maximaal ruim 4,7 miljoen euro.

Voor studies over verkeersverbindingen in het gebied langs de Rijn richting Alpen trekt de commissie nog eens ruim 3,5 miljoen euro uit. De provincie Gelderland krijgt hiervoor 625.000 euro, het ministerie van Infrastructuur en Milieu ruim 2,9 miljoen. In het laatste geval gaat het specifiek om een onderzoek naar een betere bereikbaarheid voor Nijmegen en Arnhem (verlenging A15 naar A12).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl