,,Als ik naar het lijstje kijk van projecten die snel uitgevoerd moeten gaan
worden, zit veel nog niet eens in de planfase", stelt Stientje van
Veldhoven van D66 donderdag.
Volgens Sander de Rouwe van het CDA zijn de plannen die minister van Financiën
Jeroen Dijsselbloem eerder naar buiten bracht niet goed afgestemd met
Schultz. ,,Sommige projecten zullen veel duurder uit gaan vallen dan
Dijsselbloem denkt, van andere projecten zijn de kosten nog niet duidelijk",
aldus de CDA’er.
De Rouwe en Van Veldhoven willen dan ook een brief met uitleg van Schultz over
de 300 miljoen euro die vrijkomt voor investeringen in wegen. Dat gebeurt
overigens alleen als het totale bezuinigingspakket van het kabinet voor 2014
doorgaat, waarover de Eerste Kamer zich nog moet uitspreken.
Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir noemt de gang van zaken raar. ,,Eerst moet er
jaarlijks 250 miljoen euro worden ingeleverd. Die bezuiniging wordt eerlijk
verdeeld over weg en spoor. Nu komt er eenmalig 300 miljoen bij en dan gaat
het alleen maar naar de weg.” De Kamerleden reageerden naar aanleiding van
een besloten briefing door ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur
over de plannen van het kabinet.
De investeringen die de economie op gang moeten helpen, zullen volgens
Dijsselbloem voor een deel naar wegen gaan, bijvoorbeeld de A12 tussen Ede
en Grijsoord, 700 parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de A1 en de A67 en
het eerder opknappen van de Velsertunnel en de A27. Na 2018 wordt de A6
tussen Almere en Lelystad breder, wat ook geldt voor een deel van de A1 en
de A2.
Volgens De Rouwe waren de ambtenaren tijdens de bijeenkomst glashelder dat dit
lijstje niet geschikt is. ,,Nu nog helderheid van het kabinet", vindt
de CDA'er.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl