Eén van de belangrijkste knelpunten bij elektrisch rijden is dat accu’s een relatief beperkte actieradius hebben vergeleken met auto’s met klassieke benzinemotoren.

De nabijheid van oplaadpunten blijft dus een belangrijke randvoorwaarde voor elektrisch rijden.

Veel automakers zijn serieus bezig om hun aanbod van elektrische auto’s uit te breiden. De tientallen modellen die de komende zeven jaar op de weg komen hebben vaak een actieradius die varieert tussen de 250 km en 600 km op een volle accu.

Bekijk ook dit overzicht van 21 elektrische modellen die je in 2025 op de weg kunt tegenkomen.

Uit een overzicht van de beschikbaarheid van oplaadpunten in verschillende landen, samengesteld door de International Energy Agency, blijkt dat Nederland veruit het grootste aantal oplaadpunten per 100 km wegdek heeft. Te weten: 19,3.

Opvallend genoeg staat China, dat 274 keer zo groot is als Nederland, op de tweede plek wat betreft de dichtheid van het oplaadnetwerk. Al is dit met 3,5 oplaadpunten per 100 km wegdek een stuk minder dan in Nederland.

Ga je als Nederlander de grens over naar Duitsland of richting Frankrijk, dan moet je meteen een stuk scherper opletten om oplaadpunten te vinden voor je elektrische auto.

In de grafiek hieronder, samengesteld door databureau Statista, is te zien hoe verschillende landen scoren.

(Klik voor uitvergroting)

LEES OOK: Deze 6 elektrische auto’s vormen de grootste bedreiging voor de Tesla Model 3