Bovendien geven ze ook uit minder uit, signaleert Super de Boer. In de laatste
drie maanden kwam de identieke omzetgroei, de groei van de verkopen met een
gelijk aantal winkels, uit op 1,7 procent tegen 4 procent een jaar eerder.

Hand op de knip
"Door de economische ontwikkelingen is de markt minder hard gegroeid dan in de
voorgaande kwartalen”, aldus topman Jan Brouwer dinsdag. Ook andere
supermarktconcerns, met name buitenlandse, merken dat consumenten in de
supermarkt de hand op de knip houden.

De economische neergang zal het concern naar verwachting ook in 2009 parten
spelen. "Het is de harde realiteit dat de economische omstandigheden er niet
beter op zijn geworden”, aldus Brouwer. De topman wilde dan ook geen
concrete verwachting over de omzetontwikkeling voor 2009 geven.

Vorig jaar rekenden consumenten voor een bedrag van 2,06 miljard euro aan
boodschappen af bij de grossier. Een jaar eerder was dat 2,08 miljard euro.
De identieke omzetgroei, de groei van de verkopen op basis van een gelijk
aantal winkels, steeg met 3,4 procent.

Prijsverlagingen
Super de Boer hoopt de klanten naar zijn winkels te lokken door komend jaar in
te zetten op prijsverlagingen, scherpere acties en eigenmerkartikelen.
Bovendien zal Super de Boer in een hoger tempo winkels moderniseren. In
totaal ondergaan zestig filialen een metamorfose. Met 305 winkels kwam Super
de Boer’s marktaandeel in 2008 uit op 6,8 procent.

Beleggers waren minder verheugd over het nieuws. Het aandeel noteerde 6,1
procent lager op de beurs in Amsterdam. "Niet zulke beste cijfers'', aldus
analist Richard Withagen van SNS Securities. "Het is Super de Boer niet
gelukt om een goede mix van service én aantrekkelijke prijzen te bieden. Er
is nog werk aan de winkel.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl