Supermarktketen Jumbo is het niet eens met de inkoopprijzen die conservenproducent HAK hanteert. Reden voor een boycot, die nu al anderhalve week duurt.

De schappen blijven in veel supermarkten leeg, schrijft Boerenbusiness.nl. Jumbo maakt haar bestaande voorraad op waardoor een gedeelte van het assortiment nog wel leverbaar is.

Jumbo startte dit jaar met jaaraanbiedingen voor de kleine potjes appelmoes en conserven van HAK. Een jaar lang worden deze productie tegen een lagere prijs aangeboden. Volgens Jumbo-zegsman Maurice Nieuwland staan deze producten los van de onderhandelingen.

De supermarktketen laat weten dat het er alles aan doet om zoveel mogelijk producten beschikbaar te hebben, maar een oplossing voor het geschil is nog niet bereikt. Het bedrijf doet geen uitspraken over de termijn waarop een oplossing kan worden verwacht.

Angst onder telers

Jumbo haalde zich de woede van veel boeren en consumenten op de hals na haar boycot van de HAK-producten. Telers zijn bang dat de conservenmaker uiteindelijk overstag zal gaan en de prijsverlagingen doorvoert zodat telers minder beuren. HAK betrekt alleen rode kool en rode bieten van eigen telers. De andere conserven worden aangekocht bij verschillende leveranciers.

Consumenten storen zich eraan dat Jumbo op deze manier zegt te handelen om klanten een goedkoper product aan te bieden. Zowel Jumbo als HAK laten niets los over de kwestie. Over de relatie en samenwerking met leverancier en afnemer worden geen uitspraken gedaan.

In Nederland heeft HAK een marktaandeel van ongeveer 33 procent. Het bedrijf bestaat al meer dan 60 jaar en er werken ruim 150 mensen. Tot 1992 was HAK een familiebedrijf. Sinds 2005 is Nederlands grootste maker van groenteconserven in handen van SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen.

Melkveehouder wint van AH

Albert Heijn ondernam in januari een soortgelijke actie als Jumbo. Er lagen tijdelijk geen Aviko-producten in het vriesvak van AH omdat beide partijen het niet eens werden tijdens de onderhandelingen. Dezelfde tactiek gebruikte Albert Heijn ook bij Coca-Cola en leveranciers van garnalen.

Wellicht dat telers van HAK-conserven navolging kunnen geven aan het initiatief van melkveehouder Erwin Wunnekink. Nadat 'zijn' lokale Albert Heijn-vestiging de melk van Campina uit het schap nam, startte hij een actie. En met succes. De vestiging in Borculo nam de melk weer op in het assortiment.

Lees ook op Boerenbusiness.nl: