Terwijl Kroymans, de grootste auto-importeur van Nederland, grotendeels
failliet is gegaan, staan in de
haven van Antwerpen en in
de showrooms van dealers blinkende auto’s te wachten op nieuwe
eigenaren. En jij zou weleens voor een dumpprijs die trotse nieuwe bezitter
kunnen zijn. Dat zit zo.
Auto’s horen bij inboedel
De door Kroymans geïmporteerde Ferrari’s, Alfa Romeo’s, Hummers en Cadillacs,
horen bij de inboedel van het failliete bedrijf. De curator beslist bij een
faillissement hoe die inboedel het best verkocht kan worden, zodat de
schuldeisers zoveel mogelijk geld terugkrijgen.
Doorstart zonder schulden
In eerste instantie wordt gekeken naar
een doorstart. Dat betekent dat het bedrijf in geheel of deels wordt
verkocht en de kopers proberen er een winstgevende onderneming van te maken.
De schulden blijven achter bij het oude bedrijf. Ook de oude eigenaren kunnen
een doorstart maken met het bedrijf dat ze failliet hebben laten gaan. En
ook dan beginnen ze opnieuw, zonder schulden.
Veiling: auto’s ‘voor weinig’
Maar lukt het niet om een doorstart te maken of blijven er onderdelen achter,
dan bepaalt de curator hoe de inboedel te gelde wordt gemaakt. Dan is de
kans groot dat er een veiling volgt.
En dat betekent Ferrari's voor een prikkie. De autoverkopen dalen
al maanden en de auto's die nog wel verkopen zijn klein en zuinig. Geen
benzineslurpers zoals de Alfa Romeo's, Cadillacs, Corvette of Hummer die
Kroymans importeerde. Autohandelaren doen hun
uiterste best om van hun voorraad af te komen, dus het is maar de vraag
of ze zitten te wachten op een sloot extra auto's.
Kans voor dromers
Dus zijn er kansen voor particuliere dromers. Mannen die altijd al een snelle
Ferrari of een brullende Hummer onder hun achterste hadden willen hebben. Of
vrouwen die dromen van een elegante, Italiaanse sportwagen.
BVA Auctions, ervaren in het veilen van auto's uit de inboedel van failliete
bedrijven, prijst de auto's altijd aantrekkelijk laag, laat commercieel
directeur Rob Meijer weten. "Een Volvo V70 heeft een taxatiewaarden van
20.000 euro, dan starten wij op 12.500 euro. En mocht dat toch te hoog
blijken, dan passen we de prijs aan."
Goede kans voor particulier
Volgens hem hebben particuliere bieders een goede kans, als het eenmaal op
een veiling aankomt. "Meestal gaat een particulier er met een auto
vandoor. Een handelaar wil zijn marge halen, terwijl een particulier geen
winstoogmerk heeft."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl