Onzichtbare betalingen. Dat klinkt als een ver-van-je-bed-show, maar dat is het niet. Wie wel eens in een Uber stapt, doet er bijvoorbeeld al aan mee. Betalen zonder dat je naar je portemonnee hoeft te grijpen is al meer in onze maatschappij geïntegreerd dan velen zich beseffen.

Tot de nieuwe manieren van betalen behoren onder meer check outs zonder wachtrij (bijvoorbeeld via Foodsy waar treinreizigers alvast eten kunnen bestellen bij zaken op het station en het daar alleen nog hoeven op te halen door het scannen van hun app) en kassaloze winkels (waar Albert Heijn momenteel een testversie van heeft staan op Schiphol Plaza).

Betaaldienstverlener Payvision verwacht dat er in 2023 wereldwijd al omgerekend ruim 25 miljard euro aan transacties zal plaatsvinden via deze nieuwe generatie betalingen. In haar laatste e-book analyseert de fintech-speler de toekomst op dit gebied. Het onderzoek laat zien hoe deze betaalwijzen winkelervaringen, zowel online als offline, compleet zullen veranderen en geeft ondernemers inzicht in de belangrijkste strategische retailtrends.

Nieuwe generatie consumenten

De nieuwe manieren van betalen spelen volgens Payvision vooral in op de behoeften van de moderne consument: millennials en Generatie Z. Komend jaar bereikt hun koopkracht wereldwijd respectievelijk omgerekend bijna 1,4 biljoen en bijna 44 miljard euro, wat betekent dat nieuwe betaalervaringen vooral gedreven zullen worden door het koopgedrag van deze groep.

Deze consumenten verwachten dat hun digitale winkelervaringen zo natuurlijk mogelijk verlopen, zodat ze er eigenlijk niet bij hoeven na te denken. In hun zoektocht naar de beste producten en diensten willen ze een gestroomlijnde winkelervaring. De barrières tussen de verschillende verkoopkanalen – fysieke winkel, webwinkel, app en advertenties – vervagen voor hen steeds meer en de moderne betaalwijzen moeten daarop kunnen inspelen.

Mobiele aankopen bijvoorbeeld zijn voor deze doelgroep aan de orde van de dag, maar dat betekent niet dat ze fysieke winkels links laten liggen. 73 procent van deze consumenten winkelt zowel on- als offline en 98 procent van de Gen Z-consumenten geeft zelfs aan liever in een echte winkel te kopen dan via e-commerce.

Omnichannel retail

Retail-expert Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, ziet ook toekomst in omnichannel retail, waarbij ondernemers alle verkoopkanalen benutten. “Je ziet dat steeds meer online retailers ook offline gaan. Met alleen een webshop red je het eigenlijk nooit,” stelt hij. “Dat komt onder meer door de verzendkosten, de hoge retourcijfers, de concurrentie waardoor je moet gaan stunten met prijzen, maar ook door de korte kassabon. Online kopen mensen vaak maar één product: dat wat ze nodig hebben.”

Lees ook op Business Insider

Hij ziet voor retailers dan ook veel voordelen in de ‘onzichtbare betalingen’ die nu opkomen. “Als je barrières weghaalt, gaan mensen meer kopen,” stelt hij. “Ik zou zeggen: maak het je klant gemakkelijk. Niet alleen met moderne betaalwijzen, maar ook bijvoorbeeld met digitale passpiegels, waar klanten bijvoorbeeld meteen kunnen zien hoe iets hen staat in een ander kleur. Consumenten vinden het prettig als hen dingen uit handen wordt genomen, ook als dat door technische ontwikkelingen komt.”

De toenemende populariteit van diensten als Apple Pay, Google Pay en WeChat Pay onderschrijft de voorkeur van de moderne consument voor gemak. Payvision verwacht dat in 2023 56 procent van alle e-commerce transacties via deze mobile wallets zal verlopen.

Tokenization

Een van de belangrijkste technologieën die hierbij gebruikt wordt is tokenization, het proces waarbij het betaalkaart- of creditcardnummer van de consument wordt vervangen door een alternatieve code, het token. “Dit is een must-have voor alle e-commerce ondernemers, maar ook voor de offline verkoper die een gestroomlijnde check out wil bieden,” legt Ankur Sharma, product manager van Payvision uit. “Niet alleen beschermt het de data van de gebruiker maar we hebben ook gezien dat tokenization de omzet van ondernemers met wel 6 procent kan laten toenemen.”

“Hoe sneller mensen klaar zijn in een winkel, hoe meer ze aanschaffen. Dat werkt echt zo,” benadrukt Hans van Tellingen. “Ik zie veel voordelen van de nieuwe betaaltechnieken, niet alleen voor de consument maar ook zeker voor ondernemers.”

Ook indruk maken op je klanten met de nieuwste retailtrends? Download het gratis ebook met tips voor een betere klantervaring, hoe je concurrenten te slim af bent en hoe je jouw inkomsten kunt verhogen.