88 procent van de werkzoekenden voelt zich onvoldoende geholpen met Werk.nl,
aldus Kassa. Ook geeft 87 procent Werk.nl een onvoldoende voor bemiddeling
naar werk: het gemiddelde voor dit onderdeel is een 2,5. 46 procent van de
4500 deelnemers zegt dat de site ‘vaak’ onbereikbaar is.

Deelnemers geven aan nog meer problemen te ondervinden op de site. Zo kunnen
bezoekers maximaal 100 vacatures per keer bekijken, is de tekst van de
vacatures vaak niet volledig of blijken vacatures al maanden oud te zijn.
Veel gebruikers klagen ook over de volgens het UWV ‘passende’ vacatures die
ze toegestuurd krijgen. Zo kreeg een begeleider in de gehandicaptenzorg
vacatures in de bouw. Een andere werkzoekende klaagde bij Kassa over ‘100%
passende’ vacatures in het Pools.

Sinds vorig jaar vragen werkzoekenden via Werk.nl een uitkering aan, gaan ze
via de site op zoek naar werk en moeten ze op de site aangeven waar ze
solliciteren.

André Timmermans van het UWV-werkbedrijf kan zich de frustratie voorstellen,
zo zei hij. Maar de site is in de ‘opbouwfase’: ,,We zijn een site aan het
bouwen, terwijl de winkel open is.” Uit eigen onderzoek van het UWV zou
blijken dat het tevredenheidscijfer een 6 is. Hij adviseert om foutieve
‘matches’ terzijde te leggen. ,,Er zijn andere manieren om naar werk te
zoeken dan Werk.nl”, aldus Timmermans.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl