Voor Schimmel is de plek op de Red Herring 100-lijst een extra steuntje in te
rug.

“Greetz is al een tijdje bezig om online wenskaarten wereldwijd op de kaart te
zetten. Zo’n nominatie bevestigt voor de buitenwacht dat we het goed doen.”

En het is ook een stukje erkenning, voegt hij toe.

“We zijn met Greetz begonnen in 2003 en gingen in 2004 live met de website. We
zijn met twee man begonnen en hebben nu 40 man. Dat is een goede groei.
Daarnaast hebben we een hele grote schare consumenten, waaronder ook veel
vaste klanten.”

Hoe zit het business model van Greetz in elkaar?

“Dat is juist het interessante. Eigenlijk bieden wij een ‘disruptive
technology’, zoals dat heet; we gaan een beetje tegen de mores in. Mensen
kunnen via een nieuw medium – internet – en een traditioneel medium – een
papieren kaart - hun emoties kenbaar maken aan een ander. En daarin voorzien
wij kennelijk in een relevante behoefte.”

Hoe groot is die behoefte?

“We hebben in Nederland nu ruim 100.000 vaste klanten en die verstuurden in
2007 2,2 miljoen kaarten. We hebben een zogenaamd viraal concept, oftewel:
we maken gebruik van mond-tot-mond-reclame. We hoeven het niet te hebben van
grote marketinguitgaven. De ontvanger van een Greetz-kaart wordt
uiteindelijk ook weer een verzender.”

“De specifieke eigenschappen van Greetz bieden ons ook de flexibiliteit om de
gaten op te zoeken die andere, meer traditionele media laten vallen.”

“Een voorbeeld is dat winkels normaal gesproken geen wenskaarten voor een
Europees voetbalkampioenschap kunnen bieden. Wij kunnen dat wel, en dan zijn
die kaarten ook nog eens helemaal aan te passen, zoveel als de klant wil.”

Dat is de consumentenzijde. Maar werkt het ook de business-kant uit?

“We zijn een ‘monetizer’. We geven toegang tot een dienst die partijen de kans
geeft om de bezoekers van hun site, of uit hun bestanden te gelde te maken.
Een site kan onze dienst ook aanbieden en de bezoekers kaarten laten
versturen via ons."

De site die Greetz plaatst als service, krijgt dan - afhankelijk van de
afspraken - een percentage van de inkomsten per gebruiker die van de site
naar Greetz gaat.

Maar Greetz maakt nog geen winst?

“Nog niet, maar we richten ons dan ook op groei van de
onderneming. We zijn hard bezig met de internationale uitrol van het
bedrijf. We hadden ons ook puur op Nederland kunnen blijven richten en dan
hadden we nu winst gemaakt. Dat was niet onze keuze.”

Levert zo’n plek op de Red Herring-lijst ook nieuwe handel op?

“Er hebben door de jaren heen behoorlijk prominente bedrijven op die lijst
gestaan. Zo’n lijst levert toch de nieuwe Googles en de nieuwe Skypes
op.Voor ons levert het wel nieuwe zakelijke aanknopingspunten op. Het opent
nieuwe deuren.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl