Arjan Beukeboom, eigenaar van Beukeboom Handelsonderneming, maakt veel gebruik
van online veilingen voor de verkoop van zijn goederen. “Ik handel
voornamelijk in boedels die uit faillissementen komen. Dat breng ik via een
online veiling weer aan de man. Voor mij is dat een ideaal verkoopkanaal,
omdat ik dan een complete boedel in delen kan verkopen.” De online veilingen
brengt hij onder bij BVA
Auctions. “Zij hebben een groot bereik, en regelen vrijwel alles van de
kijkdag tot het uitbetalen na de veiling. Als ik dat allemaal zelf zou
moeten gaan doen, zou dat erg veel tijd kosten en ik zou veel minder
potentiële kopers bereiken.” Dat maakt het mogelijk om zijn bedrijf te
runnen zoals hij dat nu doet. “Ik ben een eenmanszaak en werk met een paar
freelancers. Als ik zelf online veilingen zou gaan organiseren, betekent het
dat ik personeel moet aannemen en er dus een heleboel extra lasten bij
krijg. Als ik nu geen veilingen inplan, maak ik ook geen kosten. Dus ik
behoud op deze manier mijn vrijheid.”
Duidelijk en eerlijk
Beukeboom maakt al een jaar of vijf gebruik van online veilingen, maar pas
sinds een jaar of twee merkt hij dat het grote publiek de digitale afslag
weet te vinden. Het grote voordeel van online veilingen ten opzichte van
bijvoorbeeld een website als Marktplaats, vindt de handelaar dat er
consequenties verbonden zijn aan biedingen. “Zodra een koper bij BVA
Auctions een bod uitbrengt op een kavel, is hij daar juridisch aan gehouden.
Bij Marktplaats zijn er geen consequenties na een bod en is er geen eindtijd
waarop uiterlijk geboden moet worden. Het is te vrijblijvend. Een online
veiling biedt duidelijkheid en is eerlijk en transparant.”
Kans of bedreiging
Hoewel Beukeboom een bedreiging in een kans heeft omgebogen, begrijpt hij dat
handelaren online veilingen niet direct omarmd hebben. “Uiteindelijk is het
hele internet een bedreiging voor de fysieke handel en detailhandel. Dat was
het voor mij in eerste instantie ook, aangezien ik voorheen veel meer en
grotere boedels direct van curatoren kon kopen, maar zij verkopen nu ook
meer via online veilingen. Dan kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar
dan heb je uiteindelijk helemaal niets. Ik ben vrij snel zelf met online
veilingen bezig gegaan en toen bleek dat er nog genoeg handel overblijft.”
Koper bepaalt prijs
Een online veiling is iedere keer weer verrassend, vindt Beukeboom. “Soms
denk ik dat iets erg gewild is, maar levert het vrijwel niets op en soms heb
ik goederen op de plank liggen waarvan ik me afvraag hoe ik daar ooit vanaf
kom en dan blijken kopers over elkaar heen te buitelen om het te kunnen
bemachtigen. Die verrassing is een van de aspecten die ik ontzettend leuk
vind aan online veilen.” Voorwaarde om op een ontspannen manier met te
veilen goederen om te gaan is wel dat je koste wat het kost van je spullen
af moet willen. Beukeboom: “Er zijn ondernemers die een minimumprijs willen
hebben, maar zo werkt het niet bij online veilen. Je moet afstand nemen en
de markt zijn werk laten doen. De koper bepaalt uiteindelijk de prijs, niet
de ondernemer. Dat maakt veilen juist zo leuk. Dat dingen belachelijk hoog
of juist heel laag weggaan. Als je perse je inkoopprijs terug wilt
verdienen, is een online veiling niet altijd het juiste kanaal. De juiste
insteek bepaalt of een veiling succesvol wordt of niet.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl