Er zijn online mobieltjeswinkels die opereren vanuit landen buiten de EU, en
die nieuwe toestellen vaak met fors lagere prijzen aanbieden.
Dan is het verleidelijk om op zo’n site een telefoontje te bestellen, zeker
als er ook nog eens geen verzendingskosten gerekend worden. Maar kijk uit:
het kan heel veel problemen opleveren.
Waarom zoveel verschil?
Maar allereerst: hoe kan het dat mobieltjes op een Amerikaanse of Aziatische
site zoveel goedkoper aangeboden worden? Daar zijn meerdere redenen voor.
Ten eerste zijn het de makers van de mobieltjes die de prijs bepalen. Als
Nokia in Europa een nieuw toestel op de markt zet voor 600 euro (los, dus
zonder abonnement), dan zal een Europese site daar niet snel onder gaan
zitten, al was het maar omdat hij dan grote verliezen lijdt.
Ten tweede zijn de netwerken er niet blij mee. Een KPN of Vodafone vindt het
niet leuk als zij net een actie rond een nieuw toestel heeft, en de eigenaar
van een grote online site gaat daar onder zitten met zijn simlock-vrije
aanbieding.
Ten derde is de ene consument de andere niet. In veel Aziatische landen zijn
de gemiddelde lonen lager. Daarom kan een Nokia of HTC besluiten om het
toestel in China voor een lagere prijs aan te bieden. En natuurlijk is het
ook lekker voor de winstmarges van het bedrijf, zegt een woordvoerder van de
Consumentenbond.
"Dat is per definitie zo: de mobieltjesmakers pakken een hogere marge in
de landen waar de zaken beter geregeld zijn. Zoals in Europa. Dat is gewoon
een gevolg van de vrije markteconomie."
Je betaalt meer omdat je minder risico loopt, wil de Consumentenbond maar
zeggen.
Daarnaast moeten bedrijven in de EU twee jaar garantie geven, in de landen
daarbuiten niet. Dat scheelt ook in de kostprijzen die producenten de
handelaren rekenen.
Risico's
Het toestel kan dus goedkoper van buiten de EU gehaald worden. Maar houd er
wel rekening mee dat je een kat in de zak thuis kunt krijgen.
"Voor je het weet bestel je een mobieltje, maar krijg je een doos met een
blok hout erin thuisbezorgd", zegt de Consumentenbond-woordvoerder.
Geen loze praat, want dat is echt voorgekomen.
Voor de duidelijkheid: dit artikel is niet bedoeld om Europese dan wel
Nederlandse sites een hart onder de riem te steken. Ook hier hebben mensen
met enige regelmaat problemen met geleverde mobieltjes. Maar feit is dat het
met niet-Europese sites behoorlijk fout kan gaan.
Afgescheiden markt
Mobieltjesmakers spelen daar op in. Volgens een medewerker van een
Nederlandse online winkel maken de producenten expres toestellen die
technisch zijn toegespitst op de verschillende continenten.
"Je hebt toestellen met Amerikaanse, Aziatische en Europese
specificaties. Dan kunnen er dus zaken niet werken in Europa, maar in
Amerika wel", zegt de medewerker.
Maar soms zijn er geen verschillen en kun je alleen aan het toestel-specifieke
IMEI-nummer zien voor welk continent het bedoeld is, zegt hij. Maar dat
heeft nog steeds consequenties.
"Woon je in Europa en koop je een Aziatisch mobieltje, dan heb je geen
garantie bij de fabrikant hier in Europa. Dat kan grote problemen opleveren
als je toestel stuk gaat."
Nederlandse mobieltjeswinkels proberen dan ook te vermijden dat ze Aziatische
of Amerikaanse mobieltjes importeren, en zijn daarmee automatisch aangewezen
op leveranties van de makers zelf - die hun eigen, relatief hoge prijzen
rekenen.
Problemen
Toch buiten de EU een toestel scoren, kan problemen opleveren. Want worden de
burgers in de Europese Unie beschermd door stevig doortimmerde
consumentenwetgeving, in de meeste Aziatische landen - en ook wel in de VS -
is die bescherming een stuk minder. En dan kan de reparatie van een
mobieltje waar je 400 of 500 euro aan uitgegeven hebt, een lijdensweg
worden.
"Wij waarschuwen tégen het kopen van producten bij niet-gerenommeerde
websites indien zij zich buiten de Europese Unie bevinden", zegt de
Consumentenbond.
De Consumentenbond heeft helaas gelijk gekregen. De horrorverhalen op internet
zijn legio. Van mensen die een mobieltje bestelden voor honderden euro's en
een kapot toestel kregen. Of mensen die niet een nieuw, maar gerepareerd
('refurbished') mobieltje ontvingen, of toestellen in een onbegrijpelijke
taal, met een Chinese handleiding.
Of nog erger: Chinese namaaktoestellen die na drie maanden stuk gaan. "Dat
neemt echt schrikbarende vormen aan. Die Chinese namaak is vaak niet van
echt te onderscheiden - tot het kapot gaat", aldus de Consumentenbond.
Helpdesk? Welke helpdesk?
En de websites waar ze het gekocht hebben blijken dan toch niet zo
klantvriendelijk te zijn als ze zich voordeden. Telefoons worden niet
opgenomen, nummers blijken helemaal niet te bestaan, of - erger nog - je
hangt 20 minuten in de wacht waarna de verbinding plots wordt verbroken. En
je je realiseert dat de winkel waarschijnlijk ook nog eens verdiend heeft
aan die wachttijd.
De Consumentenbond raadt in ieder geval aan om alleen te shoppen bij een
winkel met een Thuiswinkelwaarborg, of soortgelijk keurmerk. Wie wil betalen
met een creditcard, wordt geadviseerd eerst te controleren of de online
winkel in kwestie is aangesloten bij een organisatie die samenwerkt met de
creditcardmaatschappij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl