De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is twaalf. Voor hun ondernemingen
doen de piepjonge zelfstandigen marktonderzoek, bepalen ze zelf
verkoopprijzen en houden de administratie bij. Iedere medewerker heeft een
specifieke taak: eentje doet marketing, een ander is verantwoordelijk voor
de verkoop. Een directeur houdt het overzicht.
Verkoopdag
"Meneer wilt u een kopje koffie?" "Meneer, wij hebben nu 20
procent korting!" Zodra iemand het plein van de Amsterdamse Dongeschool
betreedt, komen de meest gehaaide verkopers direct aansnellen.
De Dongeschool in stadsdeel Zuideramstel is één van ongeveer driehonderd
basisscholen die meedoen aan Kids in bizz, een project om jongeren
ondernemerschap bij te brengen. In korte tijd leren leerlingen een bedrijf
opzetten.
"Wij hebben alles het goedkoopst”, lacht een meisje van onderneming
Mervay Shop achter haar toonbank met producten. Op maandag 19 april hebben
de entrepreneurtjes van de Dongeschool een verkoopdag. Verdeeld over vijf
bedrijfjes prijzen de leerlingen van groep 8 hun koopwaar aan op het plein
voor hun school.
Serieuze zaken
Zo kinderlijk vrolijk als de standjes er uit zien, zo serieus zijn de jonge
ondernemers. Van één lijst mocht ieder bedrijfje een aantal fair
trade spullen inkopen – koffie, potloden, vogelfluitjes, noga.
De koopwaar zelf is weinig onderscheidend. Maar de leerlingen hebben door dat
ze toch moeten opvallen. Dus concurreren ze op prijs. Of hebben ze een
slimme marketingstrategie. Sommige onderneminkjes delen in de pauzes stukjes
noga uit aan de jongste kinderen van de school, in de hoop dat die eind van
de middag bij hun ouders gaan jengelen om een zak snoep.
Ondernemerschap is ook creativiteit, blijkt bij het bedrijfje Eskedé. Op de
inkooplijst stond een zak met koffiepads. Een hele zak pads blijkt nogal
duur voor veel ouders op het schoolplein. Snel lenen de handige
ondernemertjes het Senseo-apparaat uit de lerarenkamer. Per kopje blijkt de
koffie te lopen als een trein.
Jonge generatie
"Ik ben fan van deze jonge generatie. Het valt me op dat jongeren snel
schakelen tussen groepen en heel outgoing zijn." Dat zegt Cees
Pille, directeur van Jong Ondernemen. De stichting organiseert al twintig
jaar projecten om jongeren kennis te laten maken met ondernemen. Dit waren
altijd leerlingen van middelbare scholen, hbo’s en universiteiten, maar
sinds vijf jaar bestaan ook de Kids in bizz-projecten.
Is twaalf jaar niet wat jong om te ondernemen? Pille: "Kinderen weten te
weinig dat ze ook ondernemer kunnen worden. Het is juist iets om al op jonge
leeftijd mee in aanraking te komen."
Ook kan zo'n project het praktische nut van een vak als rekenen laten zien,
denkt Pille. "Maar ondernemerschap zelf is geen vak", meent hij. "Het
is een competentie: je moet het doen, ervaren."
Dit vergt wel tijd en aandacht van basisscholen. Op de Amsterdamse Dongeschool
ziet groep 8-lerares Ilja Cup hier ook voordelen in. "Sommige
leerlingen zijn veel meer praktijkgericht, voor hen is zo’n concreet project
heel geschikt."
Hulp ondernemers
In aanloop naar de verkoopdag is ondernemer Michiel Koper een aantal keer
langs geweest op de Dongeschool. Kopers handelsbedrijf Schonk levert
huishoudelijke artikelen en textiel aan onder meer Blokker en Albert Heijn.
Op 8 maart 2010 stond Koper voor het eerst in zijn leven voor de klas. Jong
Ondernemen koppelt basisscholen aan ondernemers, die vrijwillig komen
vertellen over de praktijk. Koper: "Was best spannend, zo voor de klas.
Het viel me op dat veel van de kinderen al wat weten over wat een bedrijf
doet."
Half april, vier ochtenden voor de klas verder, zegt Koper ook zelf iets
opgestoken te hebben. "Je moet toch weer even terug naar de basis: 'Wat
is een onderneming eigenlijk?'"
(Geen) kinderspel
Directeur Pille van Jong Ondernemen hoopt "dat er een nieuwe generatie
komt, die minder beren op de weg ziet. Eén die begrijpt hoe betrekkelijk
makkelijk ondernemen is."
Tot dat laatste inzicht zijn niet alle leerlingen van de Dongeschool gekomen.
Aan de start van hun project waren er zes ondernemingen, op de verkoopdag
zijn er nog maar vijf stands te vinden. Eén onderneming blijkt omgevallen. "Wegens
ruzie", zo klinkt het in de wandelgangen van het schoolplein.
"Komt u bij onze winkel kijken?", klinkt het als een potentiële
klant het plein opstapt. Sommige leerlingen zijn geboren verkopers. En
slimme ondernemers. Ze verlagen bij veel concurrentie hun prijs, maar niet
te veel, want ze kennen hun eigen inkoopprijzen en dus hun marges.
Eén meisje snapt de verkoopdrukte niet zo: "Alles gaat toch bij
elkaar." Inderdaad komen de winsten bij Kids in bizz uiteindelijk in
één pot en gaan naar een goed doel. Dat is dan één ding dat deze jonge
entrepreneurs niet leren: of ze ook rijk kunnen worden met ondernemen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl