Oud-schaatsers blijken vaak succesvolle ondernemers. Alexander Oltrop, winnaar van het zilver op de 1000 meter bij de NK afstanden van 2004. “Ik ben de man van de ideeën.”

Zelf bezorgen of versturen met TNT? Even twijfelt Alexander Oltrop (30) over een pakket voor een klant. Morgen móet het afgeleverd zijn.

“Ik doe het zelf wel, ik moet toch in de buurt zijn”, zegt hij tegen zijn medewerker. TNT biedt 98 procent zekerheid dat het op tijd is, vertelt hij later. Dat is niet genoeg. “Ik ben een control freak.”

Dat perfectionistische is één van de eigenschappen die topsporters vaak bezitten. Daarnaast heeft een sporter doorgaans een sterke wil, iets waar ook Oltrop over beschikt. “Atleten willen iets neerzetten en ergens naartoe werken”, zegt de gedreven Oltrop. “Ook zijn sporters veel met zichzelf bezig.”

Die karaktertrekken vertalen zich naar het entrepreneurschap. De ondernemersgeest kwam tijdens zijn schaatscarrière al uit de fles. Op trainingskamp in Salt Lake City kocht Oltrop geregeld fotocamera’s die in Nederland nog niet op de markt waren. Die bezorgde hij hier bij kennissen of hij zette ze op eBay. Dat leverde een aardig zakcentje op, al geeft hij toe dat hij eigenlijk invoerrechten had moeten betalen.

Eigen bedrijf

De sprinter stopte begin 2008 wegens onvoldoende motivatie en gezondheidsproblemen. In een zwart gat viel hij niet. Hij had naast zijn carrière als schaatser een succesvolle internetwinkel lopen: Fysiosupplies.nl. De webwinkel bevat inmiddels achtduizend producten: van behandeltafels en hartslagmeters tot fitnessstations.

Een blessure zorgde er vijf jaar geleden voor dat Oltrop tijd had om de site op te zetten. Hij reed destijds bij de ploeg van TVM. Oltrops schaatsmaatje Yuri Solinger had een format voor een webwinkel liggen. Oltrop nam het initiatief: "Yuri, we gaan het doen." Hij vond twee grote leveranciers enbegon met het toevoegen van tekst en plaatjes voor tweeduizend producten. Tussen de trainingen door zette hij de winkel op. In 2004 was het karwei geklaard.

Snelle groei

Sindsdien is Fysiosupplies snel gegroeid. "In 2006 kreeg ik dagelijks structureel bestellingen. Toen heb ik iemand aangenomen voor twee uur per dag", zegt Oltrop. Omdat hij een eigen salaris ontving bij de schaatsploeg kon hij alles wat met de webwinkel werd verdiend investeren in het bedrijf en in marketing. Oltrop adverteert hoofdzakelijk op internet. Daarnaast laat hij het bedrijfslogo drukken op kleine fitnessartikelen als oefenballen en foamrollers.

De groei ging haast vanzelf. De omzet verdubbelde jaarlijks en "stijgt nu mooi door". Oltrop heeft voor 4,5 fte mensen in dienst. Twee vrouwen handelen de bestellingen af en twee stagiairs van de mbo-opleiding sportmarketing verbeteren het aanbod van de webwinkel. Video’s toevoegen bij producten is de volgende ontwikkeling.

Ruimtegebrek

Oltrop maakt een energieke en frisse indruk. De dertiger pakt op zijn kantoor een blikje Red Bull, hoewel hij dit eigenlijk niet nodig heeft. Op weg naar zijn woonhuis excuseert hij zich voor de rommel op de passagiersstoel. De lege verpakkingen zijn restanten van een windsurftrip op de Waddenzee.

Oltrop groeide op in Hoogezand en woont tegenwoordig in een nieuwbouwhuis in Groningen. Op de kleine zolder is Fysiosupplies begonnen. Samen met Solinger, die ook webwinkels bezit, kocht hij een pand op het industrieterrein in Groningen. Nu zijn ze alweer op zoek naar iets groters. De stagiaires zitten noodgedwongen aan het bureau van Oltrop.

Man van ideeën

De samenwerking met Solinger verloopt uitstekend. "Yuri heeft de webwinkel zelf gebouwd. Nu hebben we alles precies zoals we willen en kunnen we dingen ook snel aanpassen", zegt de oud-schaatser. Omdat ontwikkelingen op internet snel gaan, is Oltrop zelf constant bezig met nadenken over de toekomst. "Ik ben van de ideeën."

De site van Fysiosupplies moet eenvoudig en betrouwbaar zijn, meent Oltrop. "Bezoekers moeten niet inloggen of iets dergelijks."

Duitsland is de volgende stap. De website is reeds vertaald en een rekeningnummer is ook aangevraagd. Hij heeft één parttimer in dienst die Duits is, die straks voor de productafhandeling moet zorgen.

Cursussen Human Motion

Vijf dagen in de week schat Oltrop dat hij bezig is met Fysiosupplies. Daarnaast besteedt hij een werkdag aan Human Motion, een bedrijf dat hij in 2007 met de fysiotherapeut van TVM, Niels Smeenge, opzette. Human Motion verzorgt cursussen op het gebied van krachttraining en fysiotherapie.

"De krachttrainer van TVM, Jim McCarthy, wilde graag eens een cursus geven", zegt Oltrop. "Wij hebben dat toen geregeld." Bij de eerste bijeenkomst in mei 2007 kwamen direct honderd mensen opdagen. "We waren driedubbel uit de
kosten." Nu heeft Human Motion 55 cursusdagen per jaar met uiteenlopende sprekers.

Afstuderen

De cursussen waren een reden voor Oltrop om zijn studie fysiotherapie af te ronden. In februari 2009 behaalde hij zijn diploma aan de Hanzehogeschool in Groningen nadat hij ruim zes jaar uitgeschreven was. Hij moest alleen nog een scriptie schrijven en stage lopen. En dat was soms zwaar. "Ik moest mensen behandelen terwijl ik wist dat ik die kant niet op wil."

Waarom wou hij dan toch het papiertje halen? "Bij de cursussen die ik organiseer, leg ik ook dingen uit over fysiotherapie. Het komt raar over als ik dan niet ben afgestudeerd. Bovendien zegt het iets over iemands karakter. Ik ben een afmaker."

LEES OOK DE ANDERE DELEN IN DEZE SERIE: