Nederland klimt langzaam uit de recessie. Voor sommige bedrijfssectoren belooft 2014 groeiherstel te brengen, andere blijven nog even in de min. Een overzicht in zeven grafieken.

De Nederlandse economie laat waarschijnlijk een klein plusje zien in 2014. Maar van evenwichtige groei is nog geen sprake. Vooral de export doet het goed, terwijl het waarschijnlijk nog tot 2015 duurt voordat consumenten weer eens meer gaan uitgeven.

Ook de verschillen per bedrijfssector zijn groot. Maandag publiceerde het Economisch Bureau van ING een overzicht van sectorprognoses voor 2014, waarbij ook tal van deelbranches aan bod komen.

Z24 duikt in de cijfers en biedt een overzicht in zeven grafieken. Omdat niet voor alle deelsectoren schattingen voor 2014 beschikbaar zijn, volgen hieronder alleen branches waarvoor dat wel het geval is.

2014: waar zit de groei?

Eerst het brede plaatje: de volumegroei zit in 2014 vooral in de industrie, de landbouw en de groothandel. In de zakelijke dienstverlening (onder meer accountants, notarissen, advocaten en uitzenders) is de ontwikkeling per saldo vlak. En de bouw en detailhandel blijven krimpen. Maar binnen de verschillende sectoren zijn er weer aanzienlijke verschillen.

In de industrie doen vooral op de export gerichte machinebouwers het goed, en helpt de heropening van Nedcar voertuigbouwers. In de grafische industrie is groei daarentegen zwakjes.

In de groothandel zitten de lichtpuntjes vooral in de doorvoer van olie en kolen naar onder meer Duitsland, en bij toeleveranciers van internetwinkels. Het traditionele agrarische exportkanon – bloemen, planten en akkerbouwproducten – draait in een wat minder hoge versnelling.

Bij de horeca zitten caféhouders in 2014 in de hoek waar nog klappen vallen. Voor cafetaria’s – lunchrooms en snackbars – ligt er wel groei in het verschiet.

Nederland distributieland leeft vooral op de logistieke diensten rond Schiphol de Rotterdamse Haven. De binnenvaart draait nog niet echt lekker. (Voor het luchtvervoer was geen kwantitatieve schatting beschikbaar, maar ING gaat uit van ‘lichte groei’)

Supermarkten drukken traditionele bakkers en slagers weg, al blijft er wel ruimte voor goede viswinkels en speciaalzaken met buitenlandse producten. Verder is het hoofdzakelijk sappelen in de detailhandel: van schoenenzaken tot woninginrichting.

In de bouw valt vooral goed te leven van onderhoudsklussen. Verbouwingen zijn in mindere mate een groeimarkt. Nieuwbouw zit nog voluit in de min.

Lees ook:

Duitse industrie dendert door, Frankrijk in de puree

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl