Dat zegt Ewout Klok van de brancheorganisatie van tankstationhouders Beta. Hij
heeft het idee dat de klachten vooral afkomstig zijn van klanten van ING.
Borg
Het gaat niet om een afboeking, legt een woordvoerster van ING uit, maar om
een reservering, een waarborg voor de tankhouder dat de klant voldoende
saldo heeft om een volle tank te betalen. Normaal gesproken wordt dat bedrag
na het tanken binnen een kwartier, twintig minuten weer vrijgegeven. Maar
afgelopen weekeinde is waarschijnlijk bij een aantal klanten iets misgegaan,
waardoor het langer heeft geduurd. ING zoekt dit nog uit, aldus een
woordvoerster.
Het is heel gebruikelijk dat bij het tanken bij een onbemand tankstation eerst
een zogeheten preautorisatie wordt gevraagd. De automobilist moet al pinnen
voordat hij gaat tanken. Dan worden de gegevens van de pinpas gecontroleerd
en "vraagt" de bank van de ondernemer aan de bank van de klant of er
voldoende saldo (125 euro) op de rekening staat. Na het tanken wordt het
bedrag waarvoor daadwerkelijk getankt is, van de rekening afgeboekt. Het
gereserveerde bedrag wordt dan weer vrijgegeven.
Al jaren
Volgens Equens, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties via
pinautomaten, wordt dit systeem al jaren gebruikt. Wie internetbankiert ziet
het bedrag waarvoor autorisatie is gegeven gedurende een korte periode op
het rekeningoverschrift tot het weer is vrijgegeven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl