Dat blijkt uit gegevens van tankpasuitgever Travelcard,
die ter beschikking zijn gesteld aan Z24.

Travelcard houdt voor een bestand van zo’n 230 duizend zakelijke rijders
daadwerkelijk getankte pompprijzen bij. Deze kunnen onder meer worden
uitgesplitst naar gemiddelde prijzen per maand voor de categorieën snelweg,
niet-snelweg en onbemand.

Zowel voor benzine als diesel blijken de onderlinge prijsverschillen tussen de
drie typen pompstations de afgelopen twee jaar zeer stabiel te zijn. Zie de
grafieken voor pomprijzen benzine
en diesel.

Onbemand constant goedkoper
Voor benzine is tanken bij onbemande stations gemiddeld zeven cent per liter
goedkoper, vergeleken met een snelwegpomp. Bemande stations buiten de
snelweg zitten gemiddeld vier cent per liter onder de prijs van
snelwegstations. Bij diesel zijn deze verschillen respectievelijk zes cent
en en 3,5 cent.

Zie de grafiek: prijsverschil
met snelweg.

Afgelopen mei kostte een volle tank van 50 liter loodvrije benzine bij een
snelwegstation gemiddeld 69,60 euro. Bij onbemande stations betaalde de
automobilist gemiddeld 3,5 euro minder. Ofwel een korting van 5 procent.

Kale benzineprijs
Onderzoeksbureau Ecorys publiceerde vrijdag 3 juli een vergelijkend onderzoek
waarbij voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en België de prijsverschillen
tussen tankstations langs het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet in
kaart zijn gebracht.

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken bekeek Ecorys of
benzineprijzen in Nederland structureel hoger zijn dan in omliggende landen.
Daarbij ging het om de 'kale' benzineprijs, die de invloed van de hoge
Nederlandse accijns buiten beschouwing laat.

Nederlandse snelweg relatief duur
Ecorys onderzocht de prijzen van Euro95 benzine bij oliemaatschappijen die
ook in omliggende landen actief zijn. Onbemande stations telden niet mee.

In Nederland bleek tanken bij snelwegstations in februari en maart dit jaar
gemiddeld 4,6 cent duurder te zijn, vergeleken met tanken bij bemande
stations buiten de snelweg. Dat is meer dan in omringende landen. In België
was het verschil tussen de twee soorten stations het kleinst, te weten 2,4
cent.

Volgens Ecorys zijn de verschillen tussen landen voor een groot deel te
verklaren uit markt- en kostenverschillen.

Toch acht het onderzoeksbureau verbetering van de marktwerking op het
Nederlandse hoofdwegennet mogelijk. Bijvoorbeeld door op strategische
locaties op het onderliggend wegennet pompstations toe te laten die een "betere
disciplinering" van tankstations op het hoofdwegennet kunnen afdwingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl