In eerste instantie ontstond Specishops als bijbaantje naast de studie van oprichter Jeroen Boeve. Een beetje uit noodzaak, aangezien hij merkte dat er amper winkels waren die online fitnessartikelen verkochten. En die had hij nou juist nodig voor zijn privégym op zolder.

Daarom koos hij ervoor het zelf te gaan verkopen. Hij startte een webwinkel voor fitnessartikelen, maar ook voor LED-verlichting en verpakkingen. Enkele jaren later sloot Marleen Hendriks zich bij hem aan. Mede dankzij haar marketingskills is het bedrijf in korte tijd enorm gegroeid.

“Voordat we in 2017 partner werden van bol.com kozen we er bewust voor artikelen alleen via onze eigen drie webwinkels te verkopen”, legt Hendriks uit. “Zo konden we meer data verzamelen over wat we verkochten. Toch speelde al langer het idee een samenwerking met bol.com aan te gaan. Zo hoorden we steeds vaker dat de zoektocht naar een artikel meestal bij bol.com start. We realiseerden ons dat je een afzetmarkt mist als je niet via bol.com verkoopt.”

Beeld en tekst bleken cruciaal

“In het begin merkten wij dat het verkopen via bol.com net even anders ging dan we gewend waren. We hadden opeens een hoger retourpercentage, maar begrepen niet meteen waardoor dit kwam. Door bol.com bereiken we niet alleen een grotere doelgroep, maar ontvangen we ook veel data over de bezoek- en verkoopcijfers van onze artikelen. Hierdoor konden we al snel zien waar het hoge retourpercentage aan lag.”

“Wat bleek: de artikelen waarbij we onze eigen foto’s en tekst gebruikten, werden minder verkocht en vaker teruggestuurd. Toen merkten we pas hoe belangrijk beeldmateriaal en het schrijven van goede content is. We zijn daarom nu continu bezig het beeldmateriaalvan onze artikelen te verbeteren. We zagen direct dat de verkoop verdubbelde.”

Jaarlijkse omzetgroei van 100%

“We laten inmiddels een groot deel van het assortiment zelf produceren. Daarnaast verkopen we onze eigen merken. Zo kunnen we met de feedback van de bol.com-klanten naar de fabrikant, waarna de artikelen direct worden aangepast. Dit gaat vaak om details, zoals de positie van een beugel bij een LED-lamp.”

“Het verbeteren van de artikelen en het aanpassen van de online content zorgt ervoor dat onze omzet ieder jaar met 100% toeneemt. We hebben zelfs twee jaar achter elkaar de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor de snelst groeiende ondernemingen van ons land.”

Lees ook op Business Insider

Door corona in twee weken uitverkocht

“Afgelopen jaar was voor ons een knotsgekke periode. We hebben als bedrijf gelukkig geen negatieve effecten gezien, juist alleen maar positieve. Toen in maart de sportscholen dichtgingen, hebben we binnen twee weken al onze fitnessartikelen uitverkocht. Een hoeveelheid waar we normaal gesproken maanden over doen. Elke keer als we weer iets binnen krijgen, is dat zo weer uitverkocht. Dat is toch wel heel gek om mee te maken.”

Benieuwd hoe jij kan groeien met de inzichten van bol.com? Lees hier meer en word partner bij bol.com