Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn zag de omzet in het tweede
kwartaal met 11,5 procent stijgen. Zonder effecten van wisselkoersen steeg
de omzet met 3,9 procent, zo bleek uit de dinsdag gepubliceerde
kwartaalcijfers.
De totale omzet bedroeg 6,4 miljard euro tegen 5,78 miljard euro een jaar
eerder. Analisten waren uitgegaan van een gemiddelde totale omzet van 6,55
miljard euro (met verwachtingen tussen de 6,48 tot 6,65 miljard euro).
In de persverklaring laat Ahold weten zich te blijven inzetten voor een
evenwicht tussen omzet, marktaandeel en marge.
Het concern zag de inflatie de afgelopen maanden aanzienlijk afzwakken. "Wij
bleven veranderingen zien in het gedrag van zowel consumenten als
concurrenten, met een toenemende nadruk op prijs en promotie.” Ahold is
naar eigen zeggen goed gepositioneerd om te voorzien in de behoeften van
klanten.
Groei Albert Heijn
De winkels van Albert Heijn, Nederlands grootste supermarktketen, deden het
goed. Daar steeg de omzet met 7,8 procent tot 2,2 miljard euro. De prestatie
van Albert Heijn ligt wel onder de verwachting van analisten.
De supermarkten in de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van de omzet
vandaan haalt, presteerden volgens verwachting. Bij Stop &
Shop/Giant-Landover steeg de omzet met 2,8 procent tot 4,1 miljard dollar.
Giant-Carlisle boekte een omzet van 1,1 miljard dollar, 0,4 procent minder
dan een jaar eerder door lagere benzineprijzen.
Bij Albert/Hypernova, supermarkten in Tsjechië en Slowakije, daalde de omzet
ten opzichte van een jaar eerder naar 383 miljoen euro. Het concern neemt er
in navolging van Albert Heijn en de reorganisatie van de Amerikaanse ketens
de winkels op de schop. Zo moeten er meer huismerken op de schappen komen en
zullen prijzen worden verlaagd. Ook werd een groot aantal winkels gesloten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl