Het marktaandeel van Albert Heijn stond in het vierde kwartaal van 2013 onder druk, evenals in het kwartaal daarvoor. Moederconcern Ahold gaat daarom nog meer focus leggen op het merk Albert Heijn.
Dat maakte supermarktconcern Ahold donderdag bekend bij de presentatie van de omzetcijfers over de laatste drie maanden van 2013.
Over heel 2013 steeg het marktaandeel van Albert Heijn wel met 0,1 procent tot 33,8 procent, zo liet de organisatie weten. Maar de bescheiden stijging werd vooral gerealiseerd door de opening van 30 nieuwe winkels. Er werden 24 voormalige C1000 winkels omgebouwd en geopend en er verschenen 6 nieuwe Albert Heijn winkels op nieuwe lokaties.
Ahold verwacht dat de onderliggende winstmarge over het vierde kwartaal bij Albert Heijn iets hoger uitkomt in vergelijking met het derde kwartaal.
Prijsoorlog leidt niet tot vollere boodschappenmandjes
“Verkooptransacties bleven min of meer stabiel bij Albert Heijn, terwijl de omvang van boodschappenmandjes onder druk stond”, aldus Ahold. Dat laatste is opmerkelijk, omdat Albert Heijn in het najaar van 2013 een campagne lanceerde gericht op lagere prijzen, die juist gericht was op verkoopvolumes en behoud van marktaandeel.
Nederland groeide de omzet nog wel met 0,7 procent. Dat was voornamelijk te danken aan de online-activiteiten van Ahold, zoals bol.com en albert.nl. De marktomstandigheden bleven ,,uitdagend'', aldus het concern.
Europese tak Ahold op de schop
De lastige marktomstandigheden zijn voor Ahold aanleiding om de aansturing van de Europese activiteiten anders aan te pakken, zo maakte het supermarktconcern donderdag bekend.
Ahold Europe wordt als organisatie beëindigd. ,,De onderneming verlegt de focus van Ahold Europe als organisatie, en haar management, op het verder bouwen aan Albert Heijn in Nederland en omringende markten'', meldde het bedrijf.
Sander van der Laan, die voorheen Ahold Europa leidde, gaat zich nu volledig toeleggen op Albert Heijn, dat in Nederland kampt met een uitdagende markt.
,,Wij halen er een managementlaag uit en versimpelen de organisatie'', zo liet een woordvoerder van Ahold weten. De zegsman sprak de suggestie dat de activiteiten in Tsjechië nu apart worden gezet tegen. Tsjechië gaat nu direct aan topman Dick Boer rapporteren en ,,wordt in feite nog belangrijker'', aldus de woordvoerder.
Geen verkoopplan supermarkten Centraal Europa
Plannen om winkels in het Centraal-Europese land te verkopen zijn er nu niet. ,,Integendeel. Wij zijn bezig met een verbeterplan dat zijn vruchten afwerpt''. Ahold maakte afgelopen najaar bekend de activiteiten in Slowakije van de hand te doen.
De veranderingen volgen op de introductie van het zogenoemde Executive Committee, afgelopen september. Hierdoor kwam er ruimte om Ahold Europe weg te snijden. ,,Veel mensen kregen opeens dubbele functies''.
Meer focus op merk Albert Heijn
Voor Bol.com verandert in feite niets. Het non-food onlinekanaal viel al onder commercieel directeur Hanneke Faber.
Topman Boer liet in het persbericht weten dat met de aanpassingen het merkt Albert Heijn nog verder zal worden verstevigd. Het management wordt op deze manier ,,nog dichter bij de dagelijkse operatie'' gebracht.
Omzet Ahold onder druk
Ahold zag de omzet in het vierde kwartaal van 2013 wereldwijd dalen tot 7,5 miljard euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.
De daling bedroeg 4,2 procent, maar tegen constante wisselkoersen kwam de daling uit op 1,1 procent. In
Lagere omzet in VS
In de Verenigde Staten daalde de omzet met 2,1 procent, onder meer als gevolg van een ,,krimpende markt voor voedingsmiddelen''.
Ook was de vergelijkingsbasis voor de Ahold-supermarkten moeilijk, omdat de winkels eind 2012 profiteerden van de nasleep van de orkaan Sandy. Ahold verwacht dat de onderliggende operationele winstmarge over het vierde kwartaal overeen komt met de prestaties in de voorgaande kwartalen van 2013.
Over heel 2013 bedroeg de omzet van Ahold 32,6 miljard euro, een daling van 0,2 procent. Als de effecten van wisselkoersen worden meegenomen, was er sprake van een stijging met 2 procent.
Analisten: Ahold stelt teleur
,,Teleurstellend'', noemde analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam de omzetcijfers die Ahold donderdag naar buiten bracht over het vierde kwartaal en heel 2013. Dat geldt voor zowel Nederland als de VS. ,,Dit is niet goed genoeg'', aldus De Boer.
De operationele veranderingen die Ahold in Europa doorvoert, noemt De Boer 'logisch'. Een en ander heeft volgens hem niet alleen te maken met de druk op Albert Heijn in Nederland. Nu Slowakije is verkocht, heeft het geen zin om nog een Europese organisatie aan te houden. aldus de analist.
Ook SNS zegt dat de omzet van Ahold, vooral in de Verenigde Staten, ,,duidelijk slechter was dan verwacht''.
Kostenbesparingen maken de operationele problemen naar verwachting voorlopig nog goed, maar het is volgens SNS de vraag hoe lang Ahold dit kan vasthouden. Het effectenhuis vraagt zich af of Ahold in 2014 de trend van steeds slechter wordende omzetcijfers nog kan keren.
Lees ook:
Verrassing? AH Basic iets goedkoper dan Europshopper
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl