Nergens ter wereld hebben zoveel mensen een smartphone als in Nederland. Mede hierdoor neemt het online shoppen een vlucht. En daar kun je op inspelen. Met het volgen van onderstaande vijf trends vergroot ook jij als ondernemer je online omzet.

1. Word een mobiele winkel

China telt 500 miljoen smartphone-shoppers; dat is 36 procent van de bevolking. In Nederland koopt ‘slechts’ 10 procent van de bevolking via de mobiele telefoon. Dat aantal groeit wel elk jaar met 50 procent.

Volgens Thuiswinkel.org komt bovendien meer dan de helft van het bezoek aan webshops van mobiele telefoons. En denk niet dat alleen jongeren online shoppen. Het aantal babyboomers (65-plussers) dat met een smartphone of tablet online aankopen doet, is de afgelopen drie jaar met 17 procent gestegen.

Klanten gebruiken hun smartphone nog vooral om zich te oriënteren. Shoppen via mobiel zit echter in de lift – bewijzen ook bovenstaande cijfers – en dat komt simpelweg omdat we onze smartphone meer gebruiken. Het is gemakkelijker om een app te openen dan steeds naar een mobiele website te gaan.

Vooral vaste klanten gebruiken apps, blijkt uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). De top drie van populairste winkelapps in Nederland? Bol.com, AliExpress en HEMA.

Als online retailer is je grootste uitdaging allereerst om consumenten ook daadwerkelijk jouw app te laten installeren. Binnen een app zijn een helder design en optimale gebruiksvriendelijkheid voor mobiele shoppers het allerbelangrijkst.

2. Sluit je aan bij een platform

Consumenten willen het liefst alles in één webshop kopen. Dat biedt gemak, er is keuze uit een breed assortiment tegen verschillende prijzen en consumenten zien platformen als betrouwbaar.

Lees ook op Business Insider

Websites als Funda, Booking.com, Thuisbezorgd.nl en bol.com spelen op deze trend in door zich tot platformen te ontwikkelen. Op dit platform geven ze andere ondernemers – jou dus – de ruimte om samen te werken en artikelen te verkopen.

Als ondernemer bereik je via een platform een veel groter publiek, word je makkelijk gevonden online en zie je daarmee je omzet groeien. Daarnaast biedt een platform gemak; bij het onderhouden en innoveren van een webshop voor een optimale customer journey, bij automatisering en door het aanbieden van goedkope verzending en uitgebreide bezorgopties.

3. Beloon sociaal gedrag

Facebook weet steeds beter wie in welke producten is geïnteresseerd. Instagram gaat zelfs een stapje verder, want daar is het mogelijk om producten in foto’s te taggen. Door erop te klikken kun je ze meteen aanschaffen en afrekenen. Dat gebeurt nog op relatief kleine schaal, maar ook Facebook en Apple hebben bijvoorbeeld al betaalopties geïntegreerd.

Deskundigen verwachten dat social selling in 2019 écht gaat doorbreken. Bij deze trend hoort ook group buying, een fenomeen waarbij vrienden elkaar links toesturen van producten die ze aanbevelen waarmee ze zelf korting kunnen ‘verdienen’. Een partij die dit slim doet is het Chinese PinDuoDuo. De trend van sociaal winkelen wordt dus ondersteund door sterk geïntegreerde platformen.

4. Laat klanten praten, niet typen

20190219-bence-boros-573486-unsplash-bol.com

Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Google Assistent helpen ons in het dagelijks leven. Ook bij mobiel shoppen zullen deze spraaktoepassingen steeds vaker gebruikt worden. Met name herhaalaankopen – denk aan toiletpapier, margarine en hondenvoer – lenen zich goed voor voicegestuurd winkelen, omdat het apparaat al weet welk merk je wilt hebben uit welke winkel.

Voor de aanschaf van artikelen die meer aandacht vragen, zal de consument in 2019 vaker voor de chatbot kiezen. Het is een laagdrempelige manier om op een zelfgekozen moment – eventueel buiten openingstijden – meer informatie of uitleg te krijgen. En zonder te hoeven wachten tot er een medewerker van de klantenservice beschikbaar is.

Chatbots worden door machine learning steeds beter. Ze kunnen naast vragen beantwoorden ook adviseren, waardoor het verkopen van meerdere producten aan één klant wordt bevorderd.

5. Spreek een bezorgtijd af met je klant

Consumenten verwachten in 2019 nog betere en snellere bezorging van bestelde producten. Volgens Hexa Research is bezorging op dezelfde dag – same-day delivery in internetjargon – over vijf jaar een must-have voor online retailers. In de VS biedt al meer dan de helft van de webshops deze service. In China is er zelfs een webwinkel die binnen 30 minuten levert. In Nederland introduceerde bol.com de twee-uurslevering.

Toch is snelheid alleen niet genoeg. Het gaat erom dat je met de zogenoemde last mile service zorgt dat jouw bedrijf in de agenda van de klant past. Een trend is dat webshops steeds nauwkeuriger kunnen aangeven wanneer een bestelling wordt afgeleverd.

Nog beter is het wanneer ze klanten de mogelijkheid bieden om een (exacte) bezorgtijd af te spreken. 63 procent van de Amerikaanse consumenten vindt dit belangrijk, blijkt uit het Hexa-onderzoek. Uiteraard wel rekening houdend met het milieu, want ook daar zijn consumenten zich steeds meer bewust van.

Meer zekerheid over het aflevermoment vergroot het gemak voor de klant en zorgt ervoor dat klanten de betrouwbaarheid van de webshop nog hoger waarderen. Hoe tevredener een klant is, hoe groter de kans op herhaalaankopen.

Weet je niet met welke van deze punten je moet beginnen? Kijk dan naar interessante samenwerkingspartners, zoals een platform. Door de kracht van jouw onderneming te bundelen met anderen speel je met gemak in op de trends van nu en kun je de moderne klant écht van dienst zijn. 

Door samen te ondernemen, kun je samen groeien. Door jouw kennis te bundelen met bol.com en expertise uit te wisselen, profiteren ruim 9 miljoen klanten van een ruim en uniek assortiment. Lees meer over Zakelijk verkopen via bol.com.