Soep- en zeepconcern Unilever had al gewaarschuwd dat het minder ging in opkomende markten, maar de omzetdaling in het derde kwartaal is nog iets forser dan analisten hadden verwacht.
Unilever heeft de omzet in het derde kwartaal flink zien dalen. Het levens- en wasmiddelenconcern maakte donderdag bekend dat het te kampen had met ongunstige wisselkoersen.
De totale omzet daalde in de afgelopen drie maanden met 6,5 procent tot 12,5 miljard euro. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,5 procent, aldus Unilever. Met name bij de tak Levensmiddelen namen de omzetgroei en volumes af. Verzorgingsproducten van Unilever zaten nog steeds in de lift met een groei van 5,8 procent.
Door persbureau Bloomberg gepeilde analisten verwachtten in doorsnee een omzetdaling tot 12,86 miljard euro. De feitelijke omzetdaling is dus iets groter.
Unilever verhoogt prijzen maar beetje
De onderliggende omzetgroei kwam uit op 3,2 procent, waarbij de opkomende markten nog steeds met 5,9 procent groeiden. Onderliggend namen de volumes met 1,9 procent toe, terwijl Unilever de prijzen met 1,3 procent wist te verhogen.
Bij de geografische verdeling neemt Unilever Azië, Afrika en het Midden-Oosten samen. In deze regio's was de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal 6,2 procent, tegen een gemiddelde van 8,2 procent over de eerste negen maanden van dit jaar.
In Noord- en Zuid-Amerika viel de onderliggende omzetgroei ook terug in het derde kwartaal tot 1,8 procent, vergeleken met 4,3 procent over de eerste drie kwartalen van 2013.
Europa trok juist wat bij. Daar lag de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal op 0,4 procent, tegen een min van 1,1 procent over de eerste negen maanden van het jaar. In Europa verlaagde Unilever de prijzen juist wat met gemiddeld 1,7 procent.
Wat doet Polman met marktdip?
Unilever waarschuwde ruim drie weken geleden al voor tegenvallende ontwikkelingen in opkomende markten, waardoor de omzetgroei in het derde kwartaal lager zou uitvallen.
Topman Paul Polman liet in een toelichting op de cijfers van donderdag weten dat opkomende markten nog steeds een ,,belangrijke groeimogelijkheid'' bieden. In Europa en Noord-Amerika ziet Unilever nog steeds geen verbetering in de marktomstandigheden.
In het vierde kwartaal rekent Unilever op een verbetering van de omzetgroei ten opzichte van dit kwartaal, voornamelijk door innovaties, aldus Polman. Hij merkte verder op dat de omzetgroei over de afgelopen 9 maanden 4,4 procent bedroeg en daarmee boven het marktgemiddelde uitkwam. Ook voor heel 2013 mikt Unilever op een onderliggende groei die boven de rest van de markt uitstijgt.
"Onder topman Paul Polman ging het tot nu toe altijd goed. Wat hij zal doen als het even tegen zit is daarom juist interessant", zei analist Marco Gulpers van ING eerder deze week tegenover persbureau ANP. Gulpers verwacht "weinig dynamiek" rond de cijfers, omdat nu toch al duidelijk is dat de opkomende markten iets zullen afzwakken en dat de zwakte op de 'volwassen' markten waarschijnlijk aanhoudt.
De analist denkt dat de markt veel meer gaat letten op de mate waarin Unilever in staat is om de noodzakelijke prijsstijgingen door te voeren en op de vooruitblik voor de rest van het jaar. De verdeling binnen de omzetontwikkeling tussen volumes en prijzen zal daarom nauwlettend in de gaten worden gehouden.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl