In de detailhandel hadden vooral non-food winkels het zwaar in september, kledingzaken voorop. De verkopen via internet bleven groeien en ook supermarkten boekten hogere omzetten.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

September bracht de detailhandel per saldo een omzetdaling van 0,4 procent, vergeleken met een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan prijsdalingen

Non-foodwinkels: terugval bij kleding

Vooral kledingwinkels hadden het zwaar. “Bovenkledingwinkels en textielsupermarkten leverden na de sterke maand augustus in het relatief zachte, droge en zonnige september veel omzet in.” Als geheel noteerden non-foodzaken hierdoor een 3,9 procent lagere omzet in september.

Voor woningzaken, consumentenelektroncia en doe-het-zelf winkels vielen er in september wel lichte plussen te noteren in de omzet.

Supermarkten en internet

De winkels in voedings- en genotmiddelen boekten 4 procent meer omzet dan in september vorig jaar. Zowel in de supermarkt als in de speciaalzaak gaf de klant meer geld uit, aldus het CBS. In augustus liep de omzet in deze winkels nog terug.

Sterkste stijging was te zien bij postorderbedrijven en internetwinkels die gemiddeld de omzetten met 9,3 procent zagen klimmen in september.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl