Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
4:11

Soep als recept tegen eenzaamheid. Het is een motto waarmee ondernemers Max Kranendijk en Martijn Canters niet alleen een succesvol foodmerk runnen, maar ook positieve maatschappelijke impact proberen te maken. 

Onder de noemer Oma’s Soep verkopen ze soep, pastasaus en sinds kort ook verse maaltijden bij supermarkten en bezorgdiensten, zoals Albert Heijn, Picnic en Flink. Met de opbrengst organiseren ze via hun eigen stichting evenementen om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.   

Oma’s Soep begon bij de oma van Kranendijk die haar kleinzoon vertelde zo te genieten van koken – onder meer haar befaamde bouillonsoep – maar dat steeds minder te doen nu ze ouder werd en haar sociale contacten verminderden. Zo ontstond het idee voor bijeenkomsten in buurthuizen waarbij ouderen en jongeren samen soep kookten, die vervolgens werd verpakt in een productiekeuken en verkocht via verschillende kanalen.

“Dat was heel leuk”, zegt ondernemer Kranendijk. “Maar het bleek moeilijk om continue kwaliteit te waarborgen, waardoor niet alleen de omzet laag bleef, maar we daardoor ook minder impact konden maken dan we wilden.”

Door de productie uit te besteden is er uiteindelijk een financieel gezond en snelgroeiend bedrijf ontstaan. “De productie en de kookmomenten met ouderen zijn nu dus echt twee gescheiden dingen”, stelt mede-eigenaar Canters. “Dat bleek voor de ouderen ook prettiger te zijn. Ze kunnen nu gewoon genieten van het koken, zonder de druk dat er ‘productie gedraaid’ moet worden. Maar de ideeën voor nieuwe producten ontstaan vaak wel nog tijdens die kookdagen. Ze zijn vrijwel allemaal gebaseerd op recepten van ouderen die we daar ontmoeten.” 

Oma's Soep: 10 steden met kookevenementen voor ouderen

Inmiddels vinden de kookevenementen van Oma’s Soep allang niet meer alleen in Amsterdam plaats, waar het ruim drie jaar geleden begon. “We zijn op dit moment actief in tien steden in het hele land, van Maastricht tot Groningen”, vertelt Canters. “In elke stad werken we met een lokaal studentenbestuur dat de plaatselijke evenementen organiseert. Dat team van zes personen wisselt elk jaar, zodat we altijd een enthousiast lokaal team hebben dat zoveel mogelijk ouderen bereikt.”

Het vinden van eenzame ouderen blijkt namelijk één van de grootste uitdagingen van de onderneming.  “Het kost veel energie om ze te vinden, omdat mensen meestal niet van de daken schreeuwen dat ze eenzaam zijn.” 

Naast kookdagen organiseren de lokale teams sinds de coronacrisis ook soep aan huis-dagen waarbij vrijwilligers soep thuisbezorgen bij ouderen in de buurt. En soms worden er eenmalige ludieke evenementen opgezet, zoals het Oma’s Soep Festival vorige week in Amsterdam.

“Die eenmalige evenementen doen we niet alleen ter vermaak van onze doelgroep, maar ook om ons bereik te vergroten”, aldus Kranendijk. “Mensen bewust maken van eenzaamheid onder ouderen is ook een belangrijk deel van onze missie. Bijna de helft van alle ouderen in ons land voelt zich weleens eenzaam. Dat zijn op dit moment rond de 1,4 miljoen mensen en dat aantal blijft groeien.”

FOTO: Oma's Soep
FOTO: Oma's Soep

Helft van de winst gaat naar stichting

Door hun onderneming te verdelen in een stichting en een bv lukt het de ondernemers om hun opbrengsten zo effectief mogelijk te verdelen, vertellen ze. “De bv draagt 50 procent van de winst af aan de stichting. Dat hebben we ook in onze statuten vastgelegd”, legt Canters uit. “Je ziet gelukkig steeds vaker dat bedrijven hun winst deels in een maatschappelijk doel steken, maar de 50/50-verdeling zoals wij dat hebben is volgens mij uniek. Toch zouden we het iedereen willen aanraden.” 

Belangrijk bij deze manier van winstverdeling is dat je als bedrijf heel goed weet waar je voor staat en hoe je impact wilt maken, benadrukt Kranendijk. “Wij zijn natuurlijk echt ontstaan vanuit een maatschappelijk missie. Van daaruit is er een tweede ambitie ontstaan: namelijk het lekkerste merk van soepen, sauzen en verse maaltijden te worden, maar onze missie blijft altijd leidend.”

Zonder die missie zou hun bedrijf ook niet zo succesvol zijn, meent de oprichter. “Onze manier van werken zorgt misschien voor minder winst die blijft hangen, maar het zorgt ook voor meer omzet. Zonder verhaal stel je in deze markt als kleinere speler niet veel voor. Op deze manier kunnen we niet alleen een succesvol foodmerk neerzetten, maar ook nog heel veel mensen helpen. Dat motiveert ons dagelijks.”

LEES OOK: Deze fietsenfabrikant van een Delftse werktuigbouwkundige heeft een ‘circulaire’ e-bike gemaakt die zeker 20 jaar mee moet gaan