Tegenstanders van toenadering tussen de Europese Unie en Oekraïne hebben bijna 48.000 euro subsidie gekregen om hun bezwaren kenbaar te maken op toiletrollen.

Met het geld kan wc-papier worden bedrukt met argumenten tegen en nadelen van de zogeheten associatieovereenkomst van de EU en het Oost-Europese land.

Achter de aanvrager zit Raspoetin BV, een bedrijf uit Arnhem. Van het toegekende bedrag kunnen de rollen ook vervoerd en verspreid worden.

Het is de bedoeling dat er 100.000 rollen worden bedrukt, die onder meer op openbare plaatsen worden gebruikt. Per rol zou 26 keer de boodschap kunnen staan, zodat die bij 2,6 miljoen mensen onder de ogen zou kunnen komen.

Subsidiepot van 2 miljoen euro

Over het akkoord tussen de EU en Oekraïne vindt op 6 april een raadgevend referendum plaats. De referendumcommissie heeft 2 miljoen euro subsidie te verdelen tussen voor- en tegenstanders van de overeenkomst. Zowel organisaties, bedrijven als particulieren komen hiervoor in aanmerking. Maandag werd een tussenstand vrijgegeven.

In totaal zijn er 180 aanvragen gedaan, voor een bedrag van in totaal 3,9 miljoen euro. Van de 79 beoordeelde verzoeken zijn er 72 toegewezen. De andere aanvragen zijn nog in behandeling.

De commissie maakt bij de toekenning voor de subsidies geen onderscheid in de manieren waarop de boodschap wordt verspreid. “Als het maar leidt tot het bevorderen van het maatschappelijk debat over het referendum”, aldus een woordvoerder van de commissie.

Lees ook op Business Insider

Dat zou kunnen via flyers of zadelhoesjes als informatiedrager, maar dus ook via toiletpapier. In de aanvraag zat ook de verwachting van publiciteit verwerkt.

Lees ook

Referendum over EU-verdrag met Oekraïne: dit moet je weten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl