Facebook koopt de maker van de virtual reality-bril Oculus Rift voor 2 miljard dollar. Daarmee is Oculus het eerste miljardenbedrijf dat voortkomt uit de crowdfundingsite Kickstarter.

Het bedrijf Oculus VR (Virtual Reality) begon in september 2012 met een crowdfundingcampagne op Kickstarter.com. Het doel was om 250 duizend dollar in te zamelen voor een virtual reality-bril waarmee gamers volledig op kunnen gaan in een spel.

Dat lukte ruimschoots. Het bedrijf haalde 2,4 miljoen dollar op, waarmee het één van de succesvolste Kickstarter-projecten ooit is.

Daarnaast wist Oculus in twee rondes nog eens 91 miljoen dollar bij financiers los te peuren. Daar zullen de durfinvesteerders geen spijt van hebben. Facebook kocht Oculus dinsdag voor 2 miljard dollar, omgerekend zo’n 1,5 miljard euro.

Facebook wil de capaciteiten van het bedrijf uitbouwen, zodat de technologie ook kan worden gebruikt op het gebied van communicatie, media, onderwijs en entertainment. De ontwikkelingen op die gebieden staan volgens Facebook nog in de kinderschoenen.

Vergelijking met andere Kickstarter-projecten

Er zijn bedrijven die nóg meer geld via Kickstarter hebben opgehaald. De smartwatch Pebble wist 10 miljoen dollar in te zamelen, iets meer dan de spelcomputer Ouya die het moest doen met 8 miljoen dollar. Beide startups haalden vervolgens nog 15 miljoen dollar op bij investeerders.

Maar zowel Pebble als Ouya zijn vooralsnog niet overgenomen voor een miljardenbedrag. Die eer valt te beurt aan Oculus.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl