Het lijkt misschien tegenstrijdig: in tijden van crisis nadenken over hoe je meer omzet kan genereren als bedrijf.
Maar toch is dit het ideale moment om eens na te denken hoe je innovatie binnen jouw bedrijf in kan zetten, zo blijkt uit een artikel van de Amerikaanse universiteit MIT. Of het nu gaat om vaccins, opschaling van ziekenhuisbedden of een pivot van je bedrijf: in tijden van crisis kan de noodzaak om te innoveren hoog zijn.
Die noodzaak is een van de redenen die onderzoekers Elsbeth Johnson en Fiona Murray van MIT noemen waarom innovatie juist in tijden van crisis een grotere kans heeft van slagen.
- Een andere reden is het de prioriteit die het onderwerp krijgt in tijden van nood. Ineens is vernieuwing geen onderwerp meer om voorbereid te zijn op de komende jaren, maar is het een kwestie van overleven. De focus verschuift van de lange termijn naar de korte termijn – wie zich vandaag niet aanpast, kan volgende week niet meer bestaan.
- Innovatie wordt vaak nog georganiseerd binnen een bepaalde afdeling, maar in tijden van crisis is het een onderwerp dat op iedere afdeling leeft. Hoe kan een aankoopproces geoptimaliseerd worden of welke innovaties zijn er op het gebied van IT die toepasbaar zijn?
- Doordat iedereen in tijden van crisis meedenkt over innovaties, krijg je meer verschillende perspectieven en oplossingen waar anderen misschien niet aan gedacht hadden. Door een diversiteit aan werkervaring en expertise, kan het zo ineens zijn dat marketing een oplossing bedenkt voor sales – en andersom.
- Doordat het voelt alsof de hele wereld opgeschud wordt, wordt er minder binnen bestaande patronen gedacht. Flexibilisering, videobellen en thuiswerken zijn bekende voorbeelden, maar ook meer bedrijfsspecifieke ingesleten gewoontes kunnen doorbroken worden.
Door de snelkookpan die crisis veroorzaakt, is het mogelijk om te experimenteren en nieuwe strategieën toe te passen. Zes op de tien leiders geven in de Nederlandse Innovatiemonitor van de Universiteit van Amsterdam van 2020 aan dat processen binnen hun bedrijf versneld zijn gedigitaliseerd en dat er volop geëxperimenteerd wordt met nieuwe businessmodellen.
Maar waar begin je? In deze whitepaper van Dell Technologies en Intel gaan we op zoek naar antwoorden op die vraag. Want bedenken dat je gaat innoveren is één – weten wat je gaat doen is een tweede.