Dat maakte NS vrijdag bekend. In totaal gaat het aantal dagelijkse treinritten
met 3 procent omhoog met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 14
december. Spoorbeheerder ProRail moet nog wel instemmen met de plannen van
NS.
De nachttrein betreft een proef van twee jaar in de nachten van
donderdag, vrijdag en zaterdag. NS speelt met de nieuwe verbinding in op de
toename van de mobiliteit van uitgaanspubliek in de nachten in de Randstad.
De reistijd tussen Utrecht en Rotterdam daalt dankzij de uitbreiding van het
nachtnet met een uur. Afgelopen december werd het nachtnet ook al
uitgebreid. Sindsdien hebben de grote steden in Noord-Brabant in de nachten
van donderdag, vrijdag en zaterdag ook aansluiting op het nachtnet in de
Randstad.
Naast de proef met nachttreinen tussen Utrecht, Gouda en Rotterdam
komen er overdag en in de avond op allerlei plaatsen treindiensten bij. Zo
gaan de frequenties van stoptreinen omhoog op de lijnen
Utrecht-Breukelen-Amsterdam, Hoorn-Schiphol-Hoofddorp,
Apeldoorn-Almelo-Enschede en Haarlem-Amsterdam CS.
De treinverbinding tussen West-Friesland en Amsterdam wordt flink verbeterd.
Nu rijden er naast de stoptreinen alleen in de spits vier intercity’s tussen
Amsterdam CS, Hoorn en Enkhuizen. Vanaf december wordt deze intercitydienst
uitgebreid naar de rest van de dag. Buiten de spits rijden er twee
intercity’s per uur op het traject. Tussen Hoorn en Enkhuizen stoppen deze
intercity’s bij elk station.
Op de lijn Nijmegen-Schiphol gaat tot ongeveer 20.00 uur om het half
uur een intercity rijden. En er komt weer een doorgaande intercity op de
route Zwolle-Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Roosendaal. Deze intercity stopt
tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling neemt NS ook nieuwe stations in
gebruik. Het gaat dan om Amsterdam Holendrecht (tussen Abcoude en Amsterdam
Bijlmer ArenA) en Amsterdam Hemboog (vlakbij station Sloterdijk).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl