De Nederlandse Spoorwegen stoppen voor een belangrijk deel met de exploitatie van stationswinkels. De NS wil zich helemaal richten op het verbeteren van treindiensten van de intercity’s en stoptreinen.
De Nederlandse Spoorwegen maakten dinsdag de nieuwe strategie voor de komende drie jaar bekend. De plannen lekten deels al eerder uit.
Het bedrijf wil verder met de kiosken en stationshuiskamers, maar stoot andere winkels op stations af. “Alle andere formules gaan op termijn naar andere exploitanten, waarbij de NS wel de regie zal behouden”, laat een woordvoerder weten.
Volgens de NS waren er tien jaar geleden nauwelijks partijen te vinden die op het station wilden ondernemen. Inmiddels is dat wel anders. Onlangs werden AH to go en enkele andere winkelformules verkocht.
Kritiek op NS-plannen
De ondernemingsraad van de NS is kritisch over de nieuwe koers van de vervoerder. Volgens de raad bepaalt de sfeer op stations wat mensen vinden van hun treinreis. Winkels zijn daar belangrijk voor.
Ook vindt de ondernemingsraad dat NS niet moet stoppen met het bieden op regionale lijnen. Ook busbedrijf Qbuzz, dat de NS op termijn wil verkopen, moet behouden blijven.
De bussen van Qbuzz helpen om mensen 'van deur naar deur' te brengen, een streven van de NS. En in de regio's kan de vervoerder "service en kwaliteit bieden", vindt de ondernemingsraad.
Ook FNV Spoor is niet te spreken over de NS-plannen. De vakbond denkt dat zowel medewerkers als reizigers de dupe worden van de plannen. "Banen komen op het spel te staan en medewerkers die overgaan naar andere werkgevers zullen er in arbeidsvoorwaarden op achteruitgaan." De bond ziet de verkoop van NS Retail, de meest winstgevende tak, als een "flinke financiële aderlating'' voor NS en personeel.
Service verbeteren
Toch ziet de top van het spoorbedrijf in de nieuwe strategie als de beste manier om de service van de NS te verbeteren. Met de maatregelen moet de punctualiteit op het spoor verbeteren.
"Samen met partner ProRail zetten we alles op alles om de hinder op het spoor, onder meer door het tekort aan treinen en de vele buitendienststellingen, dit en volgend jaar te beperken en de reis van-deur-tot-deur zo comfortabel mogelijk te laten verlopen'', aldus het spoorbedrijf.
De NS wil de komende jaren ruim 3 miljard euro investeren, waarvan 2,5 miljard in het vernieuwen en uitbreiden van het treinenpark. Ook steekt de NS 300 miljoen euro in het verbeteren van reisinformatie, wifi in treinen en nieuwe betaalmethodes. Bovendien trekt de NS eenzelfde bedrag uit om voorzieningen op stations, zoals parkeren en kiosken, te verbeteren.
"De problemen zullen niet binnen een maand zijn opgelost. Dit jaar wordt echt nog een moeilijk jaar qua drukte op het net", waarschuwde minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) in een eerste reactie bij RTL Z. De Nederlandse staat is aandeelhouder van de NS.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl